Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Negen momenten waarop je ongemerkt tóch in beweging bent

ongemerkt-in-beweging.jpg

Hier en daar vijf minuutjes beweging bij elkaar sprokkelen, daar krijg je toch geen betere conditie van? Dat zal je nog verbazen. Ongemerkt kun je tóch vaker in beweging komen. Personal trainer Gudrun Hespel tipt enkele minisportmomentjes.

1. Wanneer je maar kunt

Eigenlijk zou iedere vrouw bekkenbodemoefeningen moeten doen. Ze zijn essentieel voor vlot herstel na een zwangerschap, op latere leeftijd of gewoon voor meer plezier in de slaapkamer. “Span gedurende één seconde de bekkenspieren aan door een knijpende beweging te maken, en laat weer los. Herhaal zeker tien keer.”

2. Na het opstaan

Energiek opstaan doe je met de zonnegroet. Maar wie ’s ochtends niet meteen fit uit bed hopt, kan gewoon een variant verzinnen waarbij je nog even in bed kunt blijven. Even rekken en strekken doet namelijk wonderen, waar je het ook doet. Personal trainer Gudrun Hespel: “Na een nacht in dezelfde positie te liggen, is het goed om alle spieren te rekken. Bekijk het als een soort warming-up voor je lichaam om aan de dag te beginnen.”

3. Grote stappen door de kamer

Al telefonerend wandelen is een veelgehoorde tip. Maar heb je ooit al eens een walking lunge gedaan? Je traint er je bil-, been- én buikspieren mee. Zet een grote stap naar voren en laat je achterste knie langzaam naar de grond zakken. Je tenen wijzen naar voren. Steun vooral op de hiel van je voorste voet. Stop net voordat je knie de grond raakt en keer terug naar een staande positie. Wandel zo door je huis. 

4. Tijdens het strijken

Mooie ronde billen als Beyoncé? Doe oefeningen tijdens het strijken. Span je billen aan, houd tien tellen vast en laat vijf tellen los. Herhaal tien keer. Of als je écht gemotiveerd bent: tot die hele berg was is weggewerkt. 

5. Op het toilet

Toiletpauze? Doe dan tien boxsquats voor je gaat zitten. Gudrun Hespel: “Ga voor het toilet staan met je voeten op heupbreedte. Buig niet door je knieën, maar breng je heupen traag naar achteren en naar beneden. Leun op je hielen, raak het deksel zo licht mogelijk en kom snel weer omhoog.” Het voordeel van boxsquats? Ze helpen om lager te squatten zonder dat je té diep gaat.

Lees ook:

Rekken en strekken maar: déze oefeningen komen je seksleven ten goede

6. Tijdens het koken

Wie hardloopt of vaak hakken draagt, heeft vaak verkorte kuitspieren. Een probleempje dat je gewoon aan het fornuis kunt oplossen. Gudrun Hespel: “Ga op je tenen staan en laat je weer zakken. Dit herhaal je een paar keer. Wedden dat je het snel zult voelen branden?” Probeer het ook eens op één been.

7. Tijdens de afwas

Zet een muziekje op tijdens de afwas en gooi alles los. Zo houd je je lichaam in beweging en verbrand je calorieën. Om nog maar te zwijgen van de endorfines die je aanmaakt. Toch wat bezorgd over je servies? Doe dan de staande kickback: houd beide benen mooi recht, leun met je volledige gewicht op het ene been en hef het andere been achter je omhoog. Doe dit tien tot twintig keer zonder dat je ‘zwaaibeen’ de grond raakt. Wissel dan van kant.

8. Achter je bureau

Met al dat thuiswerken doen we de gekste oefeningen aan ons geïmproviseerde bureau om een beetje soepel te blijven. De personal trainer raadt dat af. “Je lichaam is niet opgewarmd, dus houd het bij eenvoudige deskstretches zoals de zittende twist. Draai je bovenlichaam naar rechts en kijk over je rechterschouder naar achteren. Je linkerhand rust op je bovenbeen, je rechterhand tegen de rugleuning. Deze oefening spant je buikspieren aan en rekt de rug, schouders en nek.” Herhaal met de andere kant. 

9. Naast je bed

Maak net voor het slapengaan je rug los met de kat-koehouding. “Begin op handen en knieën, kantel je bekken, trek je navel in en kijk naar je knieën. Je rug is bol zoals bij een nijdige kat. Houd deze positie even vast en duw vervolgens je staartbeen omhoog en laat je rug weer zakken. Til je hoofd op en kijk omhoog. Je rug is hol en je staat in de koepositie.” Herhaal een paar keer op een rustig tempo.

Tekst | Gudrun Hespel
Beeld | Getty Images

Ook interessant