Gezondheid

Herfstdip? Met deze natuurlijke middelen krijg je zo weer energie

herfstdip-met-deze-natuurlijke-manieren-krijg-je-zo-weer-energie.jpg

We lijken er allemaal last van te hebben momenteel: een energieniveau dat drastisch gedaald is met de ingang van de herfst. Heb je ook zo’n herfstdip? Laat de liters koffie dan staan, want deze natuurlijke middelen geven je bergen energie.

Zo kom je energiek en fit de herfst- en wintermaanden door.

Herfstdip

De dagen worden korter, de temperatuur daalt en als de wekker ’s ochtends gaat is het nog schemerig of zelfs donker. Dat zijn niet écht de ingrediënten om fit en vol energie uit bed te stappen. De dag starten met een kopje koffie of twee is geen probleem, maar wanneer je merkt dat de cafeïne zijn werk niet meer doet, is het tijd om grover geschut in te zetten. We hebben het niet over energiedrankjes, maar juist over deze natuurlijke middelen.

Water drinken

Begin de dag met het drinken van een groot glas lauwwarm water en vergeet niet door de dag heen ook voldoende vocht binnen te krijgen. Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water, en wanneer we uitdrogen door een vochttekort voelen we ons dan ook al snel futloos en moe. Vochtrijke groentes en fruitsoorten, zoals komkommer en watermeloen, helpen ook mee om de lichaamshydratatie op peil te houden.

IJzer

Ook is het belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Mensen met een ijzertekort merken vaak dat ze ontzettend moe en slap zijn, terwijl ze bijvoorbeeld wel voldoende geslapen en gegeten hebben. Herkenbaar? Eet dan vaker voeding waar veel ijzer in zit, zoals rode biet, groene (blad)groentes, vlees, brood en aardappelen. Mocht je echt vrezen voor een tekort, is een bezoek aan de huisarts voor een bloedonderzoek raadzaam.

Daglicht

De dagen zijn korter in de herfst, en dus is de kans groot dat je op werkdagen in het donker de deur uitgaat en ook in het donker weer naar huis terugkeert. Toch is het om je energieniveau op peil te krijgen en houden van groot belang om wat daglicht mee te pakken. Tien minuutjes natuurlijk daglicht – het liefst tussen 11:00 uur en 15:00 uur – is al voldoende. Een korte wandeling tijdens je lunchpauze is daar een ideale oplossing voor.

Fruitsuikers

Heb je echt geen energie en moet je nog een groot deel van de dag doorkomen? Probeer dan alsnog ver uit de buurt te blijven van energiedrankjes of suikerrijke voeding. Deze geven je wel eventjes een energieboost, maar daarna kak je gegarandeerd weer in. Kies daarom liever voor een verstandige snack, die bestaat uit een combinatie van gezonde vetten en natuurlijke suikers. Voorbeelden hiervan zijn studentenhaver, dadels met notenpasta of bijvoorbeeld een appel met wat nootjes. Zo blijft je bloedsuikerspiegel in balans en heeft je lichaam weer genoeg energie om de rest van de dag uit te zingen.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Voedingscoachaanhuis
Beeld | iStock

Ook interessant