Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dol op eigerechten? Dít gebeurt er als je te veel eiwitten eet

eiwitten-nadelen.jpg

Het regent gezondheidsvoordelen als je eiwitten eet. Je krijgt er sterkere botten van, meer spiermassa, je huid, haar en nagels worden mooier en ga zo maar door. Dan zou je denken, een eitje meer of minder is dan vast geen probleem. Maar je kunt echter ook té veel eiwitten eten. En zoals bij alles wat je té veel eet geldt dat het niet goed voor je is, is dat bij eiwitten ook zo.

Dit gebeurt er met je lichaam als je dagelijks te veel eiwitten naar binnen werkt.

Nadelen te veel eiwitten

1. Niet goed voor je nieren

Als je een normale hoeveelheid eiwitten zou eten, dan plas je dit gewoon uit. Geen probleem. Maar wanneer je te veel eiwitten binnenkrijgt, moeten je nieren harder gaan werken om van deze stoffen af te komen. Dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot beschadiging van je nieren, iets wat je natuurlijk ten allen tijde wil voorkomen. Dit speelt natuurlijk alleen een rol als je gevoelige nieren hebt.

2. Rare lucht uit je mond

Als je veel eiwitten eet en weinig koolhydraten dan komt je lichaam in een bepaalde stand, die ook wel ‘ketose’ wordt genoemd. Je lichaam gaat vet verbranden voor energie, in plaats van koolhydraten die je normaal gesproken zou hebben gegeten. Een voordeel is dat je snel afvalt (als dat je doel is), maar een nadeel is dat je adem ervan gaat stinken. Je lichaam gaat namelijk ketonen produceren, die zorgen voor het vieze luchtje.

Lees ook: Dit zijn vijf tekenen dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt

3. Je komt aan

Als je een korte tijd meer eiwitten en minder koolhydraten eet, dan val je af. Maar ga je dit langdurig doen dan werkt het averechts en bestaat de kans dat je juist aankomt in plaats van afvalt. In een onderzoek onder 7.000 volwassen werd ontdekt dat degenen die de meeste eiwitten aten een 90% grotere kans hadden om uiteindelijk overgewicht te krijgen. Dus ook hier geldt: alles met mate.

4. Last van je darmen

Wanneer je minder complexe koolhydraten eet en meer eiwitten, krijg je tegelijkertijd dus ook minder vezels binnen. En die heeft je lichaam juist hard nodig. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering én zorgen voor een voldaan gevoel. Wanneer je te weinig vezels binnenkrijgt kun je last krijgen van je darmen en van een opgeblazen gevoel. Zorg er daarom voor dat je naast eiwitten ook genoeg vezels binnenkrijgt.

Lees ook: 10 feiten en fabels over koolhydraatarm eten

Benieuwd wat het met je doet als je alleen koolhydraatarm voedsel eet? Kijk dan hier.

Bron | Womenshealth 
Beeld | Getty Images

Ook interessant