Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Obstipatie en nog 4 gezondheidsnadelen van een eiwitrijk dieet

obstipatie-en-4-andere-nadelen-van-een-eiwitrijk-dieet.jpg

Je wilt graag wat kilootjes kwijt en om dit efficient aan te pakken, kies je voor een eiwitrijk dieet. Eiwitten zorgen immers voor snelle(re) vetverbranding. Maar wist je dat er ook best een aantal nadelen zitten aan een eiwitrijk dieet?

Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

Nadelen van een eiwitrijk dieet: obstipatie

Je hebt misschien wel eens gehoord dat je door het eten van veel eiwitten verstopt kunt raken. Maar hoe kan dit eigenlijk en wat kun je ertegen doen? Het antwoord is heel simpel: meer vezels eten. Eiwitrijk eten bevat weinig tot geen koolhydraten. Maar wat heb je nodig voor een goede stoelgang? Juist: goede koolhydraten, zoals vezels. Het is dus niet zo dat eiwitten zelf voor verstopping zorgen, maar door de afwezigheid van vezels (in een eiwitrijk maar koolhydraatarm dieet) kan het aardig verstopt raken daarbinnen.

Slechte adem door eiwitrijk dieet

Een eiwitrijk dieet (met nauwelijks tot geen koolhydraten) zorgt ervoor dat je lichaam in plaats van koolhydraten vet en eiwitten gaat verbranden. Goed nieuws voor je vetrolletjes, want die raak je daardoor sneller kwijt, maar slecht nieuws voor je adem. Deze gaat hier namelijk meestal flink door ruiken. Dit komt doordat het lichaam, door eiwit- en vetverlies, in een bepaalde staat terechtkomt, wat ketose wordt genoemd. Hierbij komen ketonen vrij in het lichaam, een stof die onder andere je adem naar een soort aceton laten ruiken. En helaas kun je daar niks tegen doen.

Slecht voor de nieren

Door het eten van enkel eiwitten belast je helaas ook een aantal functies in je lichaam, zoals de nieren. Voor een goede spijsvertering heb je koolhydraten nodig. Wanneer je enkel eiwitten eet, komen er bij de vertering daarvan afvalstoffen vrij die door de nieren moeten worden afgevoerd. Op de lange termijn kunnen deze organen daardoor beschadigd raken. Ook kan er door het eerder genoemde ketoseproces een verzuring ontstaan in het lichaam. De afvalstoffen die daar bij vrijkomen kunnen slaan op je gewrichten en nieren, met stijfheid, artrose en nierstenen tot gevolg.

Een slecht humeur

Raar maar waar: niet alleen het diëten zelf kan leiden tot een humeurig hoofd, ook het mislopen van koolhydraten in je dagelijkse voeding kan je irritatielevel flink verhogen. Dit heeft alles te maken met het feit dat je lichaam koolhydraten nodig heeft om serotonine (wat onder andere je humeur regelt) af te kunnen geven.

Uiteindelijk kom je weer aan

Wil je snel een paar kilo’s kwijtraken, dan kan een eiwitrijk dieet je daar prima bij helpen. Wil je over een langere termijn gewicht verliezen én op gewicht blijven? Dan is het eten van alleen maar eiwitten daar niet geschikt voor. Uit een langdurige studie onder 7000 volwassenen blijkt dat de mensen die de meeste eiwitten binnenkregen, uiteindelijk weer aankwamen in gewicht. Kies je er voor om op den duur koolhydraten weer toe te laten in je eetpatroon? Dan zal ook je gewicht weer toenemen.

Bron | Women’s Health, Nederlandslank.nl, Men’s Health
Beeld | Getty Images

Ook interessant