Gezondheid

Last van nachtzweten tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen

last-van-nachtzweten-bij-overgang-dit-kun-je-eraan-doen.jpg

’s Nachts badend in het zweet wakker worden is hartstikke vervelend. Hoe dat komt? Door te zweten, blijft de temperatuur van je lichaam op het juiste niveau. Maar tijdens de overgang kan dit proces verstoord raken.

We leggen je uit wat er gebeurt tijdens nachtzweten door de overgang en wat je eraan kunt doen.

Hoe ontstaat nachtzweten?

Dat je zweet is normaal, ook ’s nachts. Het houdt je lijf op de juiste temperatuur. Maar tijdens de overgang kan dit in de war raken en word je weleens zwetend wakker. Tijdens de overgang en menopauze is het temperatuurcentrum in je hersenen gevoelig voor het wisselen van hormoonspiegels. Je temperatuurcentrum raakt van slag door een plotselinge daling van het hormoon oestrogeen. Je lichaam denkt dan een signaal te ontvangen dat het warm is en wil de warmte kwijt. Je gaat dan dus (onnodig) meer transpireren. Het kan voelen alsof je een minuut of twee à drie koorts hebt en bent vervolgens nat van het zweet. Het stopt vaak met een koude rilling. Daarna is je temperatuurcentrum weer in evenwicht en stopt het nachtzweten.

Bed verschonen

Nachtzweten is heel vervelend, want je slaapt er slechter door en bent overdag moe. Sommige vrouwen vinden het niet prettig om kletsnat van het zweet in bed te liggen, en gaan midden in de nacht douchen en om de haverklap hun bed verschonen. Niet ideaal. Gelukkig kun je het nachtzweten iets draaglijker maken.

Wat kun je eraan doen?

Als de oorzaak van het nachtzweten bij de overgang ligt, zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

  • Gebruik beddengoed van een natuurlijk materiaal. Dit voelt prettig en ventileert goed
  • Vermijd voedingsmiddelen die het transpireren erger kunnen maken, zoals gekruid eten, pepers, alcohol en warme dranken
  • Slaap met het raam open
  • Gebruik een dubbel onderlaken. Zo kun je je bed makkelijker en sneller verschonen. Een speciale katoenen onderlegger (die vaak gebruikt wordt bij incontinentie) kan ook een uitkomst zijn
  • Kies voor nachtkleding van natuurlijke materialen, zoals katoen, wol of zijde

Hulp zoeken bij nachtzweten

Als bovenstaande tips niet helpen, schroom dan niet om professionele hulp te zoeken, want een goede nachtrust is belangrijk voor een goede gezondheid.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Care for Women
Beeld | Getty Images

Ook interessant