water drinken voor slapen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Nachtrust verbeteren? Om déze tijd zou je moeten stoppen met water drinken voor het slapen (en dat is eerder dan je denkt)

Staat er standaard een glas water op jouw nachtkastje? Het lijkt handig om voor het slapen nog wat water te drinken, om je vochtgehalte op peil te houden. Toch is dat niet zo’n goed idee. Sterker nog: het kan zelfs je slaapkwaliteit negatief beïnvloeden. Maar hoe ver voor het slapengaan zou je dan je laatste glas water moeten drinken?

Tipje van de sluier: het is eerder dan je denkt.

Geen water drinken voor het slapen

Voldoende drinken op een dag is heel belangrijk. Daarom lijkt het misschien verstandig om voor dat je gaat slapen nog even een glas water te drinken. En dat is geen gekke gedachte aangezien onvoldoende hydratatie je slaapkwaliteit kan verstoren. Zo bleek uit een eerder onderzoek dat mensen met een korte slaapduur van zes uur of minder ook onvoldoende hydratatie hadden. Toch is het geen goed idee om voor het slapen dan nog een glas water te drinken, want dat kan de slaapkwaliteit ook aantasten.

Dat komt doordat je ’s nachts vaker uit bed moet voor een nachtelijk bezoek aan het toilet. En die slaaponderbrekingen zijn funest voor je nachtrust. Zo kom je bijvoorbeeld minder of helemaal niet in je diepe slaapfase terecht, die juist erg belangrijk is voor je hersenen om alle prikkels van de dag te verwerken, zodat je de volgende dag weer uitgerust wakker wordt.

Lees ook: Zo vaak hoor je eigenlijk te plassen op een dag

De beste tijd om te stoppen

Misschien wist je al dat je voor je nachtrust het beste rond 14:00 uur kunt stoppen met het drinken van cafeïne, maar is er voor water dan ook een bepaald tijdstip? Aan Mind Body Green vertelt uroloog Vannita Simma-Chiang dat je je laatste slok drie tot vier uur voor het slapengaan zou moeten nemen. Wel is het verstandig om gewoon een slok water te nemen als je na die tijd toch weer dorst krijgt, want je wil natuurlijk niet gedehydrateerd raken. Luister hierbij dus goed naar je lichaam.

Meer overdag drinken

Psycholoog en gedrags-slaaparts Shelby Harris stelt dat er niet een exacte tijd is waarop je zou moeten stoppen met water drinken, maar dat je vooral je drinkgedrag overdag goed onder de loep moet nemen. Harris legt uit dat sommige mensen ’s avonds heel veel dorst hebben, omdat ze overdag niet genoeg drinken. Hierdoor drinken ze voor het slapen nog veel water, wat weer resulteert in extra bezoekjes aan het toilet. Herken je jezelf hierin? Probeer dan overdag meer te drinken, zodat je het ’s avonds niet hoeft in te halen.

En heb je een slechte nacht gehad? Dan raadt Harris aan om de dag te beginnen met een groot glas water.

Bron | Mind Body Green
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden