Gezondheid

6 mythes over het ontbijt

onbtijmythes.jpg

Je hoort en leest het regelmatig: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en het zorgt dat je later op de dag minder honger hebt. Maar is dat echt waar? Welke mythes bestaan er over het ontbijt?

Iedereen heeft andere ontbijtgewoontes. De één ontbijt liever niet, terwijl de ander zonder gebakken eieren met spek de dag niet doorkomt. Margriet zocht uit welk effect onze ontbijtgewoontes echt op ons lichaam hebben.

1. Ontbijten is essentieel voor wie gewicht wil verliezen

Wel of niet ontbijten heeft geen direct effect op je gewicht. Specifieke voeding en timing helpen daarentegen wél een handje bij gewichtsverlies. Vooral als je ontbijt met veel vezels zorg je ervoor dat je minder snel gaat snoepen, omdat de vezels je een verzadigd gevoel geven. En dat is weer goed voor de slanke lijn!

2. Ontbijten maakt je slimmer

Helaas niet waar. Maar je kunt je wel beter concentreren als je hebt ontbeten. Als je dit niet hebt gedaan, denk je vooral aan je rommelende maag.

3. Vermijd voorverpakte ontbijtgranen

Niet waar. Volkoren ontbijtgranen zijn een goede keuze, ze zorgen voor een lager cholesterolgehalte, terwijl de trage koolhydraten de darmfunctie verbeteren. Dit geldt óók voor voorverpakte ontbijtgranen. Kies bijvoorbeeld voor muesli met haver en gerst als je je cholesterolgehalte onder controle wilt houden en tarwezemelen als oplossing voor darmproblemen.

4. Ontbijten maakt je sneller moe

Niet waar. Van ontbijten krijg je juist méér energie. De University of Bath onderzocht het verschil tussen werknemers die wél en niet ontbeten hadden. Degenen die wel een ontbijt hadden genuttigd, bleken meer te bewegen en zo’n 500 calorieën méér per dag te verbranden dan degenen die niet ontbeten. Ze ontdekten verder dat de ontbijters iets hogere glucosewaarden in het bloed hadden, wat de hersenen en het centrale zenuwstelsel laat weten dat er energie beschikbaar is en je daarmee motiveert om te bewegen.

5. Ontbijten zorgt dat je later op de dag minder honger hebt

Grotendeels niet waar. Een ontbijt is geen garantie voor minder hongersgevoel later op de dag, wel regelt het de dosis dopamine die vrijkomt in de hersenen en zorgt het voor stabielere glucosespiegels in de namiddag en avond. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de Universiteit van Missouri. Daaruit bleek trouwens wel dat mensen die hun ontbijt oversloegen rond lunchtijd meer honger hadden dan mensen die wél hadden ontbeten. Vrij logisch. Maar deze mensen aten tijdens de lunch dan weer niet duidelijk meer calorieën. Aan het eind van de dag hadden de mensen die niet ontbeten zelfs minder calorieën gegeten.
Wie drie maaltijden per dag eet en ’s avonds snacktrek heeft, heeft meestal geen honger, maar eet waarschijnlijk door stress, verveling of gewoonte.

6. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Meestal niet waar. Het gaat minder om de specifieke maaltijd dan om wat je eet, verspreid over de hele dag. Gewichtsverlies is niet rechtstreeks te linken aan je ontbijtgewoontes, het gaat om de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt op een dag. Alleen als je ontbijt je enige gezonde maaltijd op een dag is, wordt het automatisch je belangrijkste maaltijd. Ontbijten kan wel een goede gewoonte vormen voor een gezonder eetpatroon.

Ook interessant