Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Op deze momenten kun je beter niét op de weegschaal gaan staan

op-deze-momenten-kun-je-beter-niet-op-de-weegschaal-staan.jpg

Soms is het verleidelijk om regelmatig en op meerdere momenten op de weegschaal te gaan staan om te controleren of er al wat kilo’s af zijn. Als je intensief bezig bent met afvallen bijvoorbeeld. Toch is het belangrijk om één vast moment per week op de weegschaal te staan.

En dat kun je beter niét op de volgende momenten doen.

Weegschaal momenten

Dagelijks op meerdere momenten op de weegschaal staan kan leiden tot obsessie. Gisteren stond er nog 1,5 kilogram minder op de weegschaal en vandaag weer 1,2 kilogram erbij. Het zou heel goed kunnen dat je op het verkeerde moment op de weegschaal staat. De volgende situaties kun je daarom het best vermijden.

1. Nadat je hebt gedronken

Water is heel belangrijk voor je. Toch is het belangrijk om jezelf niet te wegen nadat je water gedronken hebt. Slechts één klein glaasje water voegt bijvoorbeeld al 0,2 kilogram toe. Dit betekent betekent natuurlijk niet dat je direct bent aangekomen, maar het kan wel een vertekend beeld geven.

2. Nadat je hebt gegeten

Naast dat je de weegschaal het beste kunt vermijden als je net hebt gedronken, kun je dat beter ook doen nadat je iets hebt gegeten. Je bloedvolume neemt namelijk toe als gevolg van je maaltijd(en). Daarnaast is je gewicht hoger door het gewicht van voedsel in je lichaam. Één keer te veel gegeten hebben hoeft niet direct te betekenen dat je hiervan aankomt. Om een pond lichaamsvet aan te komen, moet je maar liefst 3600 kcal extra eten. Dit wordt eerder bereikt door regelmatig te veel eten, dan slechts één keer te veel.

Je kunt je ook beter niet ’s avonds wegen, omdat je dan de hele dag al gegeten en gedronken hebt. Deze kilo’s geven een vertekend beeld en zouden demotiverend werken.

3. Nadat je een druk weekend hebt gehad

Op maandagochtend op de weegschaal gaan staan, is geen goed moment. Je hebt misschien in het weekend veel meer gegeten en wellicht een of meerdere drankjes met alcohol gedronken. Hierdoor houdt je meer vocht vast en weeg je maandagochtend meer. Dit gevoel is op vrijdagochtend vaak weer verdwenen en daarom een goede dag om jezelf wél te wegen.

Lees ook:
Geen gewicht kwijt? Déze 4 signalen wijzen er ook op dat je afvalt

4. Nadat je hebt gesport

Als je net hebt gesport, ben je vaak extra gemotiveerd én erg benieuwd of er al gewicht af is. Toch kun je dit beter niet doen. Door te sporten krijg je kleine scheurtjes in je spieren waardoor je lichaam er zo veel mogelijk vloeistof naartoe stuurt. Het gevolg is dat je een hoger getal op de weegschaal ziet staan. Spieren wegen ook meer dan vet, dus hier moet je ook rekening mee houden als je fanatiek gaat sporten. Laat je vooral niet ontmoedigen!

5. Als je ongesteld bent

Vlak voor en tijdens je menstruatie voel je vaak al dat je wat meer vocht vasthoudt. Dit heeft te maken met de hormonale veranderingen in je lichaam: je oestrogeengehalte is dan op z’n hoogst. Ga daarom enkele dagen voor je menstruatie en tijdens je menstruatie vooral niet op de weegschaal staan.

Wat dan wél het beste moment is om je te wegen? Dat lees je hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.     

Bron | Leukedinges.be
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant