Moeite strekken armen oorzaak Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Moeite met het strekken van je armen of benen? Dít kan de oorzaak zijn

Omhoogkomen uit een stoel, een trui aantrekken, iets van de grond pakken: allemaal dagelijkse bewegingen waarbij je je armen, benen of rug moet strekken. Heb je daar moeite mee? Dan is er misschien sprake van een verminderd bewegingsbereik van je gewrichten.

Wij vertellen er meer over.

Bewegingsbereik van je gewrichten

Weleens gehoord van Range of Motion (ROM)? Dat is het bewegingsbereik van een gewricht of spier. Een volledige ROM betekent dat je je arm of been volledig kunt strekken. Dat is iets anders dan flexibiliteit, waarmee de mate waarin spieren kunnen verlengen of rekken wordt bedoeld. Er zijn een paar factoren die invloed hebben op het bewegingsbereik van je gewrichten, namelijk de samenstelling en opbouw van pezen en gewrichtsbanden, de bewegingscapaciteit van het gewricht, maar ook leeftijd, geslacht en hoe fit je bent. Het bewegingsbereik van je gewrichten kan bijvoorbeeld afnemen door ouderdom - de elasticiteit van weefselstructuren wordt dan minder - te weinig beweging en blessures of andere medische aandoeningen, zoals artritis of een gescheurde enkel- of knieband. Bij een verminderd bewegingsbereik krijgen vooral de gewrichten in je nek, onder- en bovenrug, schouders en heupen het flink te verduren. De meest voorkomende oorzaak? Stilzitten achter een computer of voorovergebogen naar je telefoon kijken.

Passief en actief bewegingsbereik van gewrichten

Er zijn twee Range of Motion-types: passief en actief. Bij dagelijkse bewegingen, zoals het strekken van je arm, spreken we van actief bewegingsbereik. Passief bewegingsbereik is daarentegen een beweging waar je hulp bij krijgt, bijvoorbeeld tijdens een fysiotherapiebehandeling. Naast actieve en passieve ROM bestaat er nog een derde type: een actief-geassisteerd bewegingsbereik, waarbij je het gewricht deels zelf beweegt, maar ook hulp krijgt. Je strekt bijvoorbeeld je arm uit, maar krijgt daar ondersteuning bij.

Lees ook:
Is rugpijn een symptoom van de omikronvariant? Dit zeggen specialisten

Herkennen van verminderd bewegingsbereik (en wat je eraan kunt doen)

Omdat het bewegingsbereik van elk gewricht anders is én dat ook per persoon verschilt, is het goed om je bij twijfel te laten controleren door een fysiotherapeut. Die kan aangeven of het inderdaad om verminderd bewegingsbereik gaat. Vermoed je dat je een van je benen of armen verder kunt strekken dan de ander? Dat kun je testen door dezelfde beweging aan beide kanten uit te voeren. In principe moet je zowel je linker- als je rechterarm even ver kunnen strekken. Als je last of problemen ervaart, is fysiotherapie een goed idee. Maar er zijn ook dingen die je zelf kunt doen om je bewegingsbereik te verbeteren. Een paar tips:

  • Elke dag stretchen. We zitten het grootste deel van de dag, dus rekken en strekken kan geen kwaad. Heb je moeite om dat vol te houden? Kies dan een vast moment, bijvoorbeeld als je net uit bed komt.
  • Genoeg bewegen. Bewegingsbereik neemt af door een gebrek aan beweging, waardoor je meer moeite kunt hebben met het strekken van je armen, rug of knieën. Focus je bij het bewegen vooral op de gewrichten die hulp nodig hebben.
  • Stress verminderen. Hoe moeilijk dat ook is in deze onzekere tijden. Stress zorgt namelijk voor enorm veel spanning in je spieren. Ook een bindweefselmassage kan verlichting bieden.

Bron | The Healthy, Fit.nl

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden