Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is de grootste misvatting over het doen van squats 

squats-houding-margriet.jpg

Met squats train je je buik, benen, billen en buik in één keer. Squatten is dus niet voor niets de favoriete oefening van veel mensen. Maar neem je er wel de juiste houding bij aan? 

Borst omhoog, breng het gewicht naar je hielen en ga met je billen omlaag alsof je in een stoel gaat zitten. Dat is de meestal de uitleg bij het maken van een squat. Heb je ook geleerd dat je knieën nooit voorbij je tenen mogen buigen tijdens de oefening? Die regel blijkt dus een misvatting te zijn.

Zwaar voor je knieën

Uit onderzoek uit 1978 blijkt dat squatten minder zwaar is voor je knieën als je je schenen zo verticaal mogelijk houdt. Een andere studie uit 2003 wijst uit dat de druk op je knieën met 28 procent toeneemt als je ze voorbij je tenen buigt tijdens het maken van squats. Als je last hebt van je knieën, kunnen dit goede tips zijn. Maar daarbij wordt geen rekening gehouden met het feit dat ieder lichaam anders is.

Lange benen

In de praktijk gaat het namelijk lang niet voor iedereen op. Mensen met lange benen of kleine voeten hebben er natuurlijk meer moeite mee om hun knieën achter hun tenen te laten. En voor anderen is het buigen van hun knieën in een hoek van negentig graden niet te doen door bijvoorbeeld een pijnlijke heup of onderrug. Volgens experts van de non-profitgezondheidsorganisatie ACE is het daarom verantwoord om die squatregel aan je laars te lappen als je je er te veel voor moet forceren of er zelfs pijn door krijgt.

Durf te vragen

Veel belangrijker dan je knieën achter je tenen te houden, is dat je met je voeten stevig op de grond staat, vooral op je hielen leunt en je rug recht houdt. Doe voordat je gaat squatten even een paar oefeningen waarin je uitvogelt wat voor jou de beste positie is. Hoe? Doe alsof je op een stoel zit en die naar achteren wilt schuiven. Het is belangrijk om uit te vinden wat het best voor jou werkt. Durf ook om hulp te vragen in de sportschool. En heb je last van je knieen of heupen of ervaar je andere klachten tijdens het squatten? Bezoek dan een fysiotherapeut, voordat je de pijn alleen maar erger maakt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief. 

Bron | Refinery29, ACE
Beeld | iStock

Ook interessant