Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van gember tot citroen: deze dingen werken tegen misselijkheid

van-gember-tot-citroen-vijf-tips-tegen-misselijkheid.jpg

Of je nu zwanger bent, een (buik)griepje onder de leden hebt of gewoon last hebt van reisziekte; misselijkheid is meestal niet ernstig, maar wél heel vervelend.

Het zorgt ervoor dat je geen trek hebt in eten en alles staat je tegen. Vaak verdwijnt het gevoel na een poosje vanzelf. Maar er zijn ook een aantal dingen waarmee je het misselijke gevoel sneller kunt verhelpen. We zochten de belangrijkste voor je uit.

Oorzaak misselijkheid

Het is slim om eerst uit te zoeken waar de misselijkheid vandaan komt, want misschien kun je daar ook uit opmaken wat je tégen de klachten kunt doen. Zo is het bij wagenziekte vaak de beste oplossing om even te stoppen en wat frisse lucht te krijgen, en kun je bij voedselvergiftiging meestal niet te veel eten maar wél voldoende drinken. Misselijkheid door stress is vaak te verhelpen door een groot glas water te drinken en diep adem te halen, terwijl bij ochtendmisselijkheid vaak maar weinig écht helpt

Lees ook: Vijf verrassende redenen waarom je misselijk kan zijn

Tips tegen misselijkheid

Déze 6 middeltjes kunnen bij elke oorzaak voor misselijkheid wat verlichting bieden:

1. Gember

Gember is een ouderwets huismiddeltje tegen alle soorten misselijkheid. Dit komt doordat gember de stof gingerol bevat. Deze zorgt ervoor dat het signaal tussen de maag en het deel in de hersenen dat het signaal tot braken geeft, tijdelijk geblokkeerd wordt. Gember helpt in alle soorten. Drink bijvoorbeeld gemberthee of kauw op een stukje verse gember om de misselijkheidsklachten te verlichten.

2. Augurken

Het is niet voor niets dat veel zwangere vrouwen ineens dol zijn op augurken. Deze groentesoort bevat namelijk een bepaald zuur dat helpt tegen misselijkheid. Ook als je misselijk bent omdat je een (te) vette maaltijd hebt gegeten kan een augurk uitkomst bieden. Het zorgt er namelijk voor dat je vette bodem makkelijker wordt verteerd, waardoor je maag en darmen sneller tot rust komen.

Let wel op: wanneer je misselijk bent door een voedselvergiftiging, wordt het eten van augurken afgeraden. Ook wanneer je veel moet overgeven kun je ze beter laten staan; door het zuur kunnen ze voor een pijnlijke keel en slokdarm zorgen.

3. Cola

De oorspronkelijke smaakmaker van cola, de kolanoot, werd al lang voor de uitvinding van de frisdrank gebruikt of om bijvoorbeeld vermoeidheid, misselijkheid en een hongergevoel tegen te gaan. Om die reden is ooit de volkswijsheid ontstaan dat cola zou helpen tegen misselijkheid. Maar wie in de huidige ingrediëntenlijst van het frisdrankje gaat kijken zal merken dat er helemaal geen restanten van de kolanoot in zitten. Waarom helpt cola dan toch tegen misselijkheid? Het drankje bevat zuren die helpen om voedsel in de maag dat slecht verteert, sneller af te breken. Althans, dat wordt gezegd. Wetenschappelijk is het nog nooit bewezen, maar honderden mensen ter wereld zweren tijdens misselijkheid bij dit populaire drankje. Het proberen waard, toch?

Lees ook: Feit of fabel: helpt cola drinken tegen buikpijn?

4. Plakjes citroen

Uit onderzoek blijkt dat de geur van een citrusvrucht, zoals van een vers gesneden citroen, kan helpen misselijkheid te verlichten bij zwangere vrouwen. Ook bij andere vormen van misselijkheid zou het wonderen doen. Het kan net zo goed werken als je gewoon iets van de schil raspt of de citroen in plakjes snijdt, want dat helpt om de essentiële olie ervan door de lucht te verspreiden. Ook een kop warm water met citroensap of wat schijfjes citroen erin kan verlichting bieden.

5. Kamille- of pepermuntthee

Ook kamillethee kan goed werken tegen misselijkheid. We kennen deze thee als een kalmerend drankje, en dat is het zéker ook voor je maag. Niet zo gek op kamille of heb je het niet in huis? Pepermuntthee heeft hetzelfde effect, en is dus ook een goede optie wanneer je je niet zo lekker voelt.

Lees ook: Bang voor overgeven? Misschien heb je wel emetofobie

6. Frisse lucht en ademhalingsoefeningen

Ben je onderweg en heb je niks binnen handbereik? Probeer dan in ieder geval even naar buiten te gaan voor wat extra frisse lucht. Wind en extra zuurstof kunnen helpen om je lichaam weer wat te kalmeren. Eventueel kun je de misselijkheid ook tegengaan door wat ademhalingsoefeningen te doen. Probeer zo veel mogelijk door je neus in te ademen en door je mond uit de ademen. Meestal trekt het misselijke gevoel dan binnen een kwartier vanzelf weg.

Naar de huisarts voor misselijkheid

Vaak gaat misselijkheid vanzelf weer over, of verminderen de klachten na overgeven al snel. Blijf je meer dan een dag misselijk en moet je overgeven? Overleg dan met de huisarts wat je kunt doen. Als je naast misselijkheid ook déze klachten hebt, is het verstandig om direct de huisarts te bellen:

  • Als je moet overgeven na een klap tegen of val op je hoofd
  • Wanneer je naast misselijkheid ook ernstige buikpijn krijgt
  • Bij bloed in of bij het braaksel
  • Wanneer je suf of verward raakt, of flauwvalt
  • Als je meer dan een dag niet hebt geplast

Wees ook extra alert wanneer je diabetes, een hartaandoening of nierproblemen hebt. In dit geval is het verstandig om nog op dezelfde dag contact op te nemen met de huisarts.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Promovendum, Gezondheidsplein, Extra Gezond, Thuisarts, Healthline
Beeld | Getty Images

Ook interessant