Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Lekker nieuws: miso en sojasaus helpen je langer te leven

miso-sojasaus.jpg

Kun jij geen genoeg krijgen van de Aziatische keuken? Dan hebben we goed nieuws voor je. Regelmatig gefermenteerde sojaproducten zoals miso en sojasaus eten, zou er namelijk voor zorgen dat je langer leeft.

Dit blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift British Medical Journal.

Opvallende resultaten

Voor de studie werd het voedingspatroon en de algehele gezondheid van 92.915 Japanse mannen en vrouwen van 45 tot 74 jaar onder de loep genomen, maar liefst vijftien jaar lang. En wat bleek? Mensen die vaak miso aten (een pasta van gefermenteerde sojabonen), tempé (een koek van sojabonen uit Indonesië), sojasaus en natto (gefermenteerde sojabonen uit Japan) stierven minder snel dan mensen die dit niet deden.

Lees ook: wat is soja-intolerantie en wat kun je ertegen doen?

Hoeveel eten?

Maar hoeveel gefermenteerde soja moet je nu precies eten om van de gezondheidsvoordelen te kunnen profiteren? Volgens de onderzoekers hadden mannen die minstens 50,2 gram gefermenteerde sojaproducten aten tien procent minder kans om te sterven in de daar opeenvolgende vijftien jaar in vergelijking met landgenoten die er minder van aten. Vrouwen daarentegen moesten minstens 46,6 gram per dag eten om van de voordelen te kunnen profiteren.

Natto

Niet zo’n fan van sojasaus of miso? Geen zorgen: met het dagelijks eten van natto, kom je namelijk ook een heel eind. Uit de studie bleek namelijk dat het dagelijks eten van minstens 26,2 gram natto je risico op overlijden door hart- en vaatziekten met 24 procent voor mannen en 21 procent voor vrouwen verlaagt.

Verklaring gezondheidsvoordelen

Maar wat maakt gefermenteerde sojaproducten nu zo gezond? Als we de onderzoekers moeten geloven, heeft dit vooral te maken met het hoge vezel- en kaliumgehalte van deze producten. Al benadrukken de onderzoekers wel om niet té snel conclusies te trekken. Andere factoren, die niet gemeten zijn, kunnen de resultaten immers beïnvloeden. Er is dus nog meer onderzoek nodig om de bevindingen te bevestigen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN
Beeld | iStock

Ook interessant