Gezondheid

Zo veel minuten hardlopen is al genoeg om gezondheidswinst te boeken

zo-veel-minuten-hardlopen-is-al-genoeg-om-gezondheidswinst-te-boeken.jpg

Hardlopen is in ons land één van de populairste sporten. Maar om écht gezondheidswinst uit deze sport te halen, hoef je niet eens zo heel veel (of heel hard) te hollen.

Onderzoekers stellen namelijk dat je het risico op vroegtijdig overlijden al verlaagt door één keer in de week een klein uurtje te gaan hardlopen.

Goed voor de gezondheid

Dat het goed voor je gezondheid is om te bewegen is algemeen bekend. Onderzoekers van de Victoria Universiteit in Melbourne stellen nu dat je met 50 minuten per week matig intensief hardlopen evenveel gezondheidswinst boekt als een dagelijkse hardloper. De sport zou bovendien meer gezondheidswinst opleveren dan wandelen of fietsen.

Effect van hardlopen

De Australische wetenschappers maakten een analyse van veertien onderzoeken naar het effect van hardlopen op de gezondheid. Hieruit blijkt dat bij hardlopers het risico op vroegtijdige sterfte met 25 procent afneemt. Mensen die deze sport beoefenen hebben 30 procent minder kans op het krijgen van hart- en vaatziektes en 23 procent minder kans op kanker. Of je nou veel of weinig sport maakt daarbij volgens de onderzoekers niet uit. De cijfers liepen niet op bij mensen die vaker dan één keer per week hardlopen.

Vaak intensief sporten

Volgens de onderzoekers gaat je gezondheid er flink op vooruit als je minimaal 50 minuten per week hardloopt. De wetenschappers stellen bovendien dat de snelheid daarbij niet zo veel uitmaakt. Een drafje van 8 kilometer per uur is net zo gezond als een sprintje van 13 kilometer per uur. Sterker nog: wie te vaak intensief sport verhoogt daarmee het risico op vroegtijdige sterfte.

Herstelvermogen

“De trend is dat intensief sporten steeds populairder wordt. Maar heel veel sporten is dus niet altijd beter voor je gezondheid. Zeker bij de wat ouderen, bij wie het herstelvermogen minder goed is”, zegt inspanningsfysioloog Thijs Eijsvogels van het Radboudumc. De fysioloog is zelf overigens niet bij het onderzoek betrokken.

Wandelen en fietsen helpt ook

Hoewel het al goed is om af en toe te gaan wandelen of fietsen, blijkt uit het onderzoek van de Australische wetenschappers dat hardlopen nét iets voordeliger is. Wanneer je wekelijks een uur fietst of wandelt verlaag je het risico op overlijden met 10 procent. Naarmate je intensiever wandelt of fietst, neemt dit percentage (in tegenstelling tot intensiever hardlopen) wel iets toe.

Lees ook
Afvallen? Nieuwe studie wijst uit dat bewegen toch echt belangrijker is dan diëten

Bron | de Volkskrant
Beeld | iStock

Ook interessant