Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van stretchen tot opruimen: met deze tips wordt minder zitten op een dag een makkie

met-deze-tips-wordt-minder-zitten-op-een-dag-een-makkie.jpg

We zitten te veel. We weten het, maar soms is het gewoon zo ontzettend lastig om daar verandering in te brengen. Als je het tóch probeert, komt dat namelijk niet alleen je fysieke, maar ook je mentale welzijn ten goede. En met deze tips wordt minder zitten een makkie.

Sta op en ga ervoor!

Opruimen

Je huis opruimen is niet altijd leuk, maar het geeft (naderhand) wel een goed gevoel en het brengt je in beweging. Je hoeft maar een paar minuutjes te gebruiken om je omgeving op te ruimen en klaar ben je. En dan zorgt een opgeruimd huis ook nog eens voor een opgeruimd hoofd.

Dansen

Deze kun je ook bewaren voor als je alleen bent, maar het is wél een hele goede. Dansen zorgt niet alleen voor een goede portie beweging, het is ook nog eens een oppepper voor je humeur. En dat je door te dansen dus niet alleen fysieke, maar ook mentale voordelen ondervindt is dan weer mooi meegenomen.

Stretchen

Heb je een relaxdagje voor jezelf ingepland? Lekker een hele dag lezen, een serie kijken of een ander hobby oppakken? Niks mis mee, alleen schuilt het gevaar dat je uren achter elkaar zit zonder dat je het door hebt. Doe daarom elk uur even een staande stretch. Ook een goed idee als je (thuis)werkt of een andere zittende activiteit doet natuurlijk.

Staand werken

Als je een zittend beroep hebt, breng je logischerwijs veel tijd zittend door. Een simpele manier om dat op te lossen is een stabureau. Ook zijn er andere manier om meer beweging in je werkdag te krijgen, zoals het (video)bellen staand doen en (op kantoor) even opstaan als een collega aan je bureau komt.

Na elke maaltijd wandelen

Dit een goed voorbeeld van een beweegmoment waar je een gewoonte van kunt maken. Als je een korte wandeling maakt na elke maaltijd, helpt dat je bloedsuikerspiegel stabiel houden en het is ook nog eens goed voor je spijsvertering en metabolisme. Daarnaast kan regelmatig wandelen symptomen van mentale problemen verminderen, en het heeft nog veel meer voordelen.

Een gewoonte maken van staan

Meer momenten dan je denkt ga je automatisch zitten, terwijl het in veel gevallen ook prima staand kan. Denk aan het openbaar vervoer, een berichtje typen op je telefoon, bellen of bijkletsen met een vriendin. Zorg dat je gaat staan wanneer je maar kan. Dat is niet makkelijk, omdat we zitten zo gewend zijn, maar hoe meer je erop let, hoe meer het een gewoonte wordt.

Lees ook:
Déze acht tekenen kunnen erop wijzen dat je niet voldoende beweging krijgt

Stel een herinnering in

Soms ga je zó op in je werk of een andere activiteit dat je niet eens door hebt hoeveel tijd je eigenlijk zittend doorbrengt. Zet daarom timers of meldingen aan, zodat je eraan herinnerd wordt om regelmatig op te staan. Je hoeft echt niet elke keer meteen een halfuur te wandelen, even binnenshuis bewegen voor 2 tot 5 minuten helpt al.

Bron | MindBodyGreen
Beeld | Getty Images

Margriet 36 ligt nu in de winkel! Dit nummer staat volledig in het teken van ‘La douce France’. Zo lees je een interview met Ilja Gort, vind je de lekkerste recepten uit de Franse patisserie, ontdek je Franse adresjes in Nederland en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant