Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit zijn de gezondheidseffecten van minder vlees eten (en de nadelen ervan)

dit-zijn-de-gezondheidseffecten-van-minder-vlees-eten-en-de-nadelen-ervan.jpg

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vegetariër te worden, of in ieder geval minder vlees te eten. In het afgelopen jaar blijkt maar liefst een derde van de Nederlanders minder vlees te zijn gaan eten; bijna de helft (45 procent) zegt in ieder geval drie vleesvrije dagen per week te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Niet alleen vanwege het dierenwelzijn, maar ook omdat het beter is voor het milieu. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk met je gezondheid als je stopt met vlees eten?

De laatste jaren is er vooral veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van het eten van rood en bewerkt vlees. Hieruit blijkt dat het eten van deze dierlijke producten nogal wat risico’s met zich meebrengt. Toch kleven er ook een paar nadelen aan een uitsluitend vegetarisch dieet. We zochten de voor- en nadelen voor je uit.

Voordelen van minder vlees eten

Geen vlees eten of zelfs alleen al wat minderen met je inname van dierlijke producten, heeft aanzienlijke effecten op het milieu, dierenwelzijn maar óók op je gezondheid. Aan welke voordelen moet je dan denken? We zetten er een aantal voor je onder elkaar.

Ontstekingsremmende werking

Vegetarische gerechten zijn in bepaalde opzichten gezonder. Uit diverse onderzoeken blijkt dat rood vlees bijvoorbeeld de kans op ontstekingen vergroot. Daardoor lopen vleeseters meer kans op bepaalde auto-immuunziekten, beroertes en diabetes. Veel plantaardige producten, zoals groente en fruit, staan er daarentegen om bekend dat ze juist ontstekingsremmend werken.

Lager cholesterol

De meeste vleessoorten bevatten van nature een hoge concentratie verzadigd vet en cholesterol. Beide vormen een groot risico voor het ontstaan van hart- en vaatziektes. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een vegetarisch voedingspatroon kan zorgen voor een verlaging van het cholesterol. Let wel: dit geldt niet wanneer je vlees vervangt voor andere dierlijke producten, zoals bijvoorbeeld kaas, of gaat voor gefrituurde vleesvervangers, zoals vegetarische frikandellen. De meeste van deze producten bevatten namelijk ook een hoge dosis verzadigd vet, wat geen positieve uitwerking heeft op je ‘slechte’ cholesterol.

Beter voor je darmflora

In ons darmstelsel wonen miljoenen bacteriën, die samen de microbioom van de darmen vormen. Deze bacteriën zijn belangrijk voor een goede spijsvertering en stoelgang. Daarnaast is een gezonde darmflora ook nog eens heel belangrijk voor het immuunsysteem en de ontwikkeling van de hersenen. Wanneer je vlees vervangt met veel plantaardige voeding heeft dit volgens onderzoekers een gunstig effect op je darmflora. De vezels in deze producten zorgen voor een groei van gezonde bacteriën.

Lees ook:
Dít gebeurt er met je gewicht als je een maand geen vlees eet

Minder risico diabetes type 2

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de eiwitten in dierlijke producten, en dan met name in rood en bewerkt vlees, zorgen voor een verhoogd risico op diabetes type 2. Niet alleen bevatten deze producten veel stoffen die schadelijk zijn voor onze gezondheid, maar het eten van veel vlees kan ook voor gewichtstoename zorgen. En dat kan de insulinewerking flink in de war schoppen. Vervang je je vleesproducten door onbewerkte volkoren granen en plantaardige voedingsmiddelen, dan verlaag je het risico op diabetes type 2 juist. Hoewel het risico op deze vorm van diabetes afneemt, kun je het niet volledig voorkomen door vegetarisch te eten. Erfelijke aanleg vergroot de kans op diabetes type 2 bijvoorbeeld ook, net als: roken, ouder worden en weinig beweging.

Minder risico op kanker

Wetenschappers van de Universiteit van Oxford stellen dat het eten van rood en bewerkt vlees maar liefst vijftig procent meer kans geeft op het krijgen van darmkanker. Ook de Gezondheidsraad kwam met een rapport waarin alle onderzoeken van de laatste jaren op een rijtje waren gezet. Daaruit bleek dat mensen die relatief meer rood en bewerkt vlees eten, tien procent meer risico liepen op darmkanker en twintig procent meer kans hadden op het krijgen van longkanker. Ook is er een gering aantal studies die een verband aantonen tussen het eten van vlees en borstkanker.

Nadelen van geen of minder vlees eten

Als je besluit om geen vlees meer te eten of sterk wilt gaan minderen, heeft dat dus een aantal gezondheidsvoordelen. Maar minder vlees eten kan ook een paar nadelen hebben voor je gezondheid, vooral als je niet de nodige aanpassingen maakt in je verdere dieet. We vertellen wat deze nadelen zijn én waar je op moet letten.

Kans op eiwittekort

Een veel gehoord nadeel van het stoppen met vlees eten, is dat je kans loopt op een tekort aan bepaalde eiwitten: een belangrijke voedingsstof die veel voorkomt in dierlijke producten. Nu is de kans op zo’n tekort waarschijnlijk kleiner dan je denkt, als je verder wel een gezond en afwisselend dieet hebt. Wil je toch graag vegetarisch eten, maar wel voldoende eiwitten binnenkrijgen? Zorg dan dat je ze haalt uit andere producten, zoals: linzen, kaas, eieren, noten, quinoa, bonen en spinazie. Ook vleesvervangers uit de supermarkt zijn vaak rijk aan eiwitten uit plantaardige bronnen, zoals: soja-, erwt- of tarwe-eiwitten. Let wel op dat je gaat voor vleesvervangers zonder teveel toegevoegd zout.

Lees ook:
Déze 20 (vegetarische) voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten

Tekort aan vitaminen en mineralen

Daarnaast zijn er bepaalde vitaminen en mineralen die alleen voorkomen in dierlijke producten. Zo is vlees bijvoorbeeld een belangrijke bron voor vitamine B12 en ijzer. Vitamine B12 zit ook in andere dierlijke producten, zoals: melk en kaas. Besluit je helemaal veganistisch te gaan eten? Dan doe je er verstandig aan om extra vitamine B12-supplementen te slikken. Deze vitamine komt namelijk niet voor in plantaardig voedsel, maar een tekort hieraan kan wel zeer ernstige en nare gevolgen hebben.  

Ook de kans op een ijzertekort is wat groter als je geen vlees eet. Dit kun je aanvullen door bijvoorbeeld vaker gedroogde peulvruchten, linzen, tofu, sojabonen en groene bladgroenten op het menu te zetten. Eventueel kun je in overleg met je huisarts ook een supplement slikken, bijvoorbeeld als je veel bloedverlies hebt tijdens je menstruatie of zwanger bent.

Bron | Bedrock, Well + Good, Voedingscentrum, ANP
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant