Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is waarom je minder slaapt als je ouder wordt

dit-is-waarom-we-minder-slapen-als-we-ouder-worden.jpg

Naarmate je ouder wordt, is het normaal om veranderingen te ervaren in je slaappatroon zoals eerder moe worden, eerder wakker worden of minder of lichter slapen. Slaapexpert Alies Coster geeft tips die je kunnen helpen bij het omgaan met leeftijd gerelateerde slaapproblemen en het verkrijgen van een goede nachtrust.

“Wat vaak wordt onderschat is dat slaap voor senioren net zo belangrijk is voor de fysieke en mentale gezondheid als op jongere leeftijd. Een goede nachtrust helpt namelijk bij het verbeteren van je concentratie en geheugen en het verfrist je immuunsysteem, wat op zijn beurt ziekten helpt te voorkomen. Ook nu in tijden van corona is slaap dus een belangrijke factor als het gaat om preventie en herstel.

Oorzaken minder slapen

Ik zeg altijd maar zo: ‘Bewustzijn is de eerste stap naar verandering’. Om je slaapkwaliteit te verbeteren is het dus belangrijk om onderliggende factoren van het probleem in kaart te brengen. Zo kan je jouw aanpak daarop afstemmen. Hieronder staan dus enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken. Het kan zijn dat je je niet overal in herkent. De kunst is om uit te vinden wat op jou van toepassing is en om deze oorzaak -desgewenst en waar mogelijk- aan te pakken.

Ook interessant:
Feit of fabel: leidt piekeren tot slapeloze nachten?

Slechte slaapgewoontes

Wanneer je weinig slaapt in de nacht, ben je geneigd om deze uren overdag bij te sprokkelen door middel van (te) lange powernaps. Dit is een voorbeeld van een slaapgewoonte die je bij slaapproblemen beter níét toe kunt passen. Maar onder slechte slaapgewoontes wordt bijvoorbeeld ook verstaan: alcohol drinken voor het slapen gaan en in slaap vallen met de tv aan. Het beste kun je een regelmatig slaap-waakritme aanhouden waarbij je bewust tijd voor mentale rust inplant voordat je naar bed gaat.

Gebrek aan zon- of daglicht

Daglicht helpt bij het reguleren van melatonine en het hier bovengenoemde slaap-waakritme. Een rondje wandelen doet al wonderen. En dan ben je ook nog eens actief bezig!

Pijn of medische aandoeningen

We kunnen er niet omheen, ouderdom komt met gebreken. Gezondheidsproblemen zoals vaker naar de wc moeten (’s nachts), pijn, artritis, diabetes, maagzuur en de ziekte van Alzheimer kunnen de slaap verstoren. Ook slaapstoornissen als slaapapneu en het Restless Leg Syndrome komen vaker voor bij ouderen. Je gaat het beste naar de huisarts voor advies bij deze medische problemen.

(Post)-menopauze

Tijdens de overgang merken veel vrouwen dat opvliegers en nachtelijk zweten de nachtrust kunnen onderbreken. Zelfs na de menopauze kunnen slaapproblemen aanhouden. De overgang is iets dat je niet tegenhoudt, maar je kunt de hormonen tot in zekere mate beïnvloeden door goed te letten op je beweging en voeding.

Te weinig stimulatie

Een gebrek aan sociale of lichamelijke prikkels kan ervoor zorgen dat je aan het einde van de dag niet moe genoeg bent om te slapen. Andersom geldt het ook. Het actief opzoeken van stimulerende activiteiten, denk aan vrijwilligerswerk of het leren van een nieuwe taal verhoogt de slaapdruk en daardoor slaap je dieper.

Spanning

Belangrijke veranderingen in het leven, zoals pensionering, de dood van een geliefde of een verhuizing, kunnen stress veroorzaken. Niets is zo fijn als iemand vinden die je steunt en waarmee je fijn kunt praten.

Maak van ontspanning je doel, niet van slapen

Vroeg in de avond willen gaan slapen, ’s ochtends eerder wakker worden… In de meeste gevallen zijn dergelijke slaapveranderingen normaal en duiden ze niet op een slaapprobleem. Echter, wanneer je je in bed zorgen maakt over het feit dat je niet kunt slapen, bereik je het tegenovergestelde effect. Het is niet ideaal, maar besef je dat je ook prima functioneert na een kortere nacht. Haal de uren overdag niet in en houd een zo regelmatig mogelijk dag- en nachtritme aan als je last hebt van langdurige slaapproblemen. Slaap lekker vanavond!

Meer van Alies:
Dit is waarom je ’s ochtends moe wakker wordt

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Alies Coster
Beeld | GettyImages
Foto Alies | Privébeeld

Ook interessant