Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom je in de zomer moeilijker in slaap komt

minder-slaap-nodig-in-de-zomer.jpg

Tijdens de zomermaanden zijn de dagen langer en de nachten korter. Tot in de late uurtjes op het terras of in de tuin zitten en in de ochtend alweer vroeg gewekt worden door het zonnetje. Veel mensen slapen in de zomer een stuk korter. Hebben we in de zomer daadwerkelijk minder slaap nodig? Of is die verandering van ons slaapritme niet heel zo gezond?

Zelfs als je opgewekt wakker wordt, kun je in de zomer slaapproblemen hebben. 

In de zomer heb je niet minder slaap nodig 

Wakker gemaakt worden door het zonnetje na een korte nacht, kan er toch voor zorgen dat je met het goede been uit bed stapt. Je voelt je dus misschien niet vermoeid. Toch is het een fabeltje dat je in de zomer minder slaap nodig hebt. Doordat het zo lang licht blijft maakt je lichaam minder melatonine aan, ook wel bekend als het slaaphormoon. Doordat de productie van melatonine in je lichaam langzamer op gang wordt gebracht als de zon meer schijnt, word je minder snel moe terwijl je die uurtjes slaap wel nodig hebt. In de zomer kun je daardoor onopgemerkt toch een slaaptekort oplopen.

Meer cortisol in je lichaam

Daarnaast zorgt de zon er ook voor dat je meer cortisol aanmaakt. Dat verhoogt je hartslag, je bloedsuikerspiegel en glucose. Hierdoor krijg je meer energie, maar dat zorgt er ook voor dat je langer wakker blijft. Ook daardoor kan je de slaap in de zomer maar moeilijk vatten.

Lees ook
Wil je zelfs met een hittegolf nog onder een deken slapen? Dat komt hierdoor

Genoeg slapen 

Hoewel het dus niet voelt alsof je een slaaptekort hebt in de zomer, kan dit toch voor problemen zorgen. Daarom is het verstandig om toch op tijd of zelfs op vaste tijdstippen naar bed te gaan. Wacht dus niet tot het donker wordt, maar ga ook als het nog licht is buiten alvast naar bed. Je kunt jezelf een handje helpen door je slaapkamer goed donker te houden. Bijvoorbeeld met rolluiken, zonwering en dikke gordijnen. Ook een slaapmasker kan je hierbij helpen. In een donkere slaapkamer val je niet alleen makkelijker in slaap, maar het zorgt ook dat je bij de eerste zonnestralen in de ochtend niet al begint met de aanmaak van cortisol. Mocht je echt slaapproblemen hebben in de zomer, dan kun je eventueel melatoninesupplementen slikken om beter in slaap te vallen. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock

M34

Margriet 34 ligt in de winkel! Dit nummer staat vol inspiratie voor zomerse grote maten mode, een interview met Oek de Jong, de eerste keer samen op vakantie zonder kinderen, en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant