Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Minder koolhydraten eten? 6 tips

avocado.png

Aardappelen, pasta, brood… Deze producten worden de laatste tijd vaak als ‘dikmakers’ bestempeld doordat ze heel koolhydraatrijk zijn. Koolhydraten zo veel mogelijk vermijden is vaak lastig, maar hier krijg je zes tips die je kunnen helpen. 

Waarom passen te veel koolhydraten niet in je eetpatroon als je kilo’s wilt verliezen? Koolhydraten worden in ons lichaam omgezet in glucose. Dit heb je nodig om te functioneren, maar wanneer je te veel koolhydraten binnenkrijgt, wordt er te veel glucose aangemaakt. Dit kan niet snel genoeg opgenomen worden in de spieren, waardoor de suikers worden opgeslagen als vet. Daarbij wordt de vetverbranding ook meteen stilgezet.

Ruil de chips in voor popcorn

Iedereen maakt zich er af en toe schuldig aan: op de bank voor de televisie een zak chips leeg eten. Goed voor de lijn is dit natuurlijk niet. Wil je toch een hartige snack, kies dan voor een handje zoute popcorn.

Vervang pasta door groente’pasta’

De o zo lekkere Italiaanse keuken met zijn pizza’s, pasta’s en lasagne zitten spijtig genoeg vol koolhydraten. Pasta en lasagnevellen kun je gemakkelijk vervangen door reepjes courgette: net zo lekker, véél gezonder.

Gebruik minder dressing

De dressing over je salade is vaak romig en zit boordevol koolhydraten in de vorm van suikers. Je kunt zelf een gezondere dressing op basis van olijfolie en balsamico-azijn of citroensap of maak een lekkere yoghurtdressing met verse kruiden.

Eet meer gezonde vetten

Zowel koolhydraten als verzadigde vetten zijn slecht voor je lijn en gezondheid. Gezonde vetten zijn echter onmisbaar voor je gestel. Deze vetten vind je bijvoorbeeld in avocado’s, zalm en olijfolie. Ze geven je een verzadigd gevoel, verlagen je cholesterolgehalte en zijn ook nog eens goed voor je huid en haar.

Kies voor een eiwitrijk ontbijt

De meeste koolhydraten krijg je binnen tijdens het ontbijt met brood en muesli. In plaats daarvan kun je beter een ei met magere kaas, melk en plakjes kipfilet nemen. Zo eet je ook ’s ochtends koolhydraatarm en dit type eiwitrijk ontbijt geeft veel langer een verzadigd gevoel.

Drink heldere drank

Wijn zit barstensvol koolhydraten. Houd je wel van een glaasje alcohol op z’n tijd? Drink dan liever heldere dranken als wodka en gin. Hier zitten van nature minder koolhydraten in.

Ook interessant