Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Vaak migraine? Waarom meer vis eten je dan zou kunnen helpen

waarom-meer-vis-eten-mogelijk-kan-helpen-bij-migraine.jpg

Eén op de acht Nederlanders heeft er last van: migraine. Er is nog veel onduidelijkheid rondom deze aandoening, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat je dieet invloed zou kunnen hebben. Meer vis eten zou namelijk zorgen voor mínder aanvallen bij mensen met migraine.

Meer omega 3 en minder omega 6 op het menu zou een positief effect hebben. Hoewel het gaat om een kleinschalige studie, is het misschien wel de moeite waard om dit te proberen.  

Omega 3 en omega 6

Laten we eerst even kijken naar wat die twee stoffen ook alweer zijn. Omega 3 en omega 6 zijn beide essentiële vetzuren die ons lichaam heel hard nodig heeft. Omega 3 staat er bijvoorbeeld om bekend dat het pijn en ontstekingen kan verzachten, terwijl omega 6 bijdraagt aan een gezond hart en gezonde bloedvaten. Toch moet je van die tweede niet te veel binnenkrijgen: dan kan het juist een negatief effect op je lijf hebben en ontstekingen en pijn verergeren.

Link omega 3 en migraine

Omdat omega 3 ontstekingen en pijn kan verminderen, besloten onderzoekers dat het mogelijk ook effectief zou kunnen zijn bij mensen met migraine. Door meer omega 3-rijke voeding te eten, zoals vis, chiazaad, walnoten en avocado, zouden zij hopelijk minder vaak een aanval door hun migraine krijgen. En omdat omega 6 in grote hoeveelheid dezelfde klachten kan verergeren, zou minder van die stof dus mogelijk ook een positief effect hebben.

Lees ook:
Dít gebeurt er in je hoofd als je migraine hebt

Drie verschillende diëten

Om die aanname te onderzoeken, besloten de wetenschappers te kijken naar wat het effecten zijn van dieet op migraine. Ze stelden daarvoor drie verschillende diëten op, die drie groepen van proefpersonen met migraine zestien weken lang uitprobeerden. De eerste groep volgde een dieet dat meer omega 3 én minder omega 6 bevatte. De tweede groep consumeerde net als de eerste groep meer omega 3, maar at niet minder omega 6 dan ze op andere momenten deden. De derde groep volgde een typisch dieet dat de gemiddelde Amerikaan eet, zonder aanpassingen.

Meer vis, minder migraine

En wat bleek? De deelnemers die een dieet volgden met meer omega 3 en minder omega 6, hadden aanzienlijk minder hoofdpijn. Bij het begin van de studie hadden alle deelnemers gemiddeld zestien ‘hoofdpijndagen’ per maand. Na het volgen van het dieet waren dat er vier minder dan de groep die een gewoon dieet volgde. Maar dat was niet het enige: door meer vis en andere omega 3-bronnen te eten, hadden ze ook nog dertig tot veertig procent minder uren hoofdpijn per dag. De groep die minder omega 3 at maar niet minder omega 6, zag ook verbeteringen. Zij hadden twee ‘hoofdpijndagen’ minder. Zowel groep één als groep twee liet weten dat de hoofdpijn minder heftig was en minder lang duurde.

Dat klinkt misschien niet als een enorm verschil, maar is volgens neuroloog en onderzoeker Rebecca Burch wel aanzienlijk. “Vaak halen we met medicijnen maar twee of twee en een halve dag minder”, zegt ze in BMJ.

Lees ook:
Déze invloed kunnen vitamine D-supplementen hebben bij migraine

Zo probeer je het zelf uit

Wil je het dieet thuis uitproberen? Dan geven de onderzoekers wat tips. Om je migraine te verminderen, zou je meer vette is moeten eten. Dat mag ook uit blik komen; dat maakt geen duidelijk verschil. Ben je vegetariër? Dan kun je gaan voor meer lijnzaad, chiazaad en walnoten. Of supplementen hetzelfde effect kunnen hebben, hebben de onderzoekers niet getest.

Voor het beste resultaat kun je gefrituurde voeding met veel plantaardige oliën beter laten staan. Als je wel olie nodig hebt, kun je beter gaan voor extra vergine olijfolie of avocado-olie, deze bevatten minder omega 6. Het is verstandig met je huisarts te overleggen voor je grote veranderingen doet in je dieet.

Bron | New York Times, HLN
Beeld | Getty Images

Margriet 36 ligt nu in de winkel! Dit nummer staat volledig in het teken van ‘La douce France’. Zo lees je een interview met Ilja Gort, vind je de lekkerste recepten uit de Franse patisserie, ontdek je Franse adresjes in Nederland en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant