Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze dingen kun je doen om een midlifecrisis te voorkomen

deze-dingen-kun-je-doen-om-een-midlifecrisis-te-voorkomen.jpg

Wie jong is, heeft over het algemeen een optimistischere kijk op het leven dan iemand van middelbare leeftijd. En dat is natuurlijk niet zo gek. Rond je twintigste levensjaar ligt de wereld nog aan je voeten. Alles is nog mogelijk. Maar wanneer je halverwege de veertig tot de conclusie komt dat het leven niet zo is gelopen als je had verwacht, kan dat tot een midlifecrisis leiden.

Uit recent onderzoek blijkt dat deze gevoelens gemiddeld opspelen wanneer we 47,2 jaar oud zijn. Dit komt omdat de mate van tevredenheid over ons eigen leven een u-vorm heeft. Over het algemeen zijn we het meest tevreden aan de start van onze carrière, en halverwege de veertig belandt dit gevoel in een dal waardoor je een midlifecrisis ervaart. Daarna stijgt het positieve gevoel over ons leven en bereikt een piek wanneer we rond de zeventig zijn.

Ontstaan van een midlifecrisis

Dat we juist halverwege de veertig een dal ervaren in onze tevredenheid is niet zo gek. De aanleiding kan per persoon verschillen. Bij mannen kan een verminderd libido er voor zorgen dat ze een drang voelen om dit te compenseren. Bij vrouwen speelt de overgang of het legenestsyndroom een rol. Dit is het moment waarop veel mensen terugkijken op hun leven tot dan toe. Daardoor komt het besef dat ze doelen uit het verleden misschien niet hebben bereikt of het gevoel krijgen dingen anders te moeten doen.

Geen zelfinzicht

Het lastige aan een midlifecrisis is dat je je vaak zelf niet bewust bent van de situatie waarin je je bevindt. “Als ze kritiek krijgen op hun gedrag, denken ze: ik geniet tenminste weer optimaal van het leven, ze zijn gewoon jaloers”, stelt psycholoog Jeffrey Wijnberg in De Telegraaf. “Pas als ze er later op terugkijken, denken ze: wat zat ik in een midlifecrisis.” Als buitenstaander is een midlifecrisis echter vaak duidelijker te herkennen. Veelvoorkomende symptomen zijn een plotselinge zoektocht naar een nieuw levensdoel, plotseling veel aandacht besteden aan uiterlijk, roekeloosheid, neiging om veel dure dingen aan te schaffen en het gevoel van zinloosheid te verdrijven. Gemiddeld genomen houden deze klachten zo’n twee tot tien jaar aan.

Klachten beperken of voorkomen

Hoewel iedereen halverwege de veertig een korte dip mee zal maken, belandt niet iedereen direct in een crisis. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de mate waarin je de midlifecrisis ervaart te beperken tot korte periode van onrust. “Focus niet te veel op het verleden of doelen voor de toekomst, maar vind betekenis in de kleine dingen”, adviseert filosoof Kieran Setiya. Daarnaast kun je het risico op een crisis voorkomen door gedurende het leven af en toe even stil te staan bij de de huidige stand van zaken, zodat je op tijd kunt bijsturen als je onvrede ervaart. Probeer bij onvrede in gesprek te blijven met anderen en realiseer dat dit gevoel een fase is. Daarnaast kan het soms helpen om een nieuwe hobby uit te zoeken of een (avond)opleiding te gaan volgen waardoor je nieuwe energie krijgt en meer voldoening ervaart.

Lees ook
Deze hersenactiviteiten worden juist makkelijker naarmate we ouder worden

Bron | De Telegraaf, Omroep MAX
Beeld | iStock

Ook interessant