Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van een middagdip? Met deze tips kom je ervan af

last-van-een-middagdip-een-paar-tips-om-ervan-af-te-komen.jpg

Een achturige werkdag is best lang; na een tijdje zijn de concentratie en focus gewoon weg. Vooral ochtendmensen krijgen het in de middag vaak moeilijk. Gelukkig zijn er een paar handige tips tegen een middagdip.

Het belangrijkste is: zorg goed voor jezelf, ken je grenzen en neem een pauze wanneer dit nodig is.

Tips tegen middagdip: zorg voor koele omgeving

Je wordt nergens slaperiger van dan van werken in een benauwde ruimte. Je bent productiever en geconcentreerder in een koele omgeving, dus zet vooral een raam open wanneer je een dipje op voelt komen.

Eet genoeg en gezond

Hoewel het verleidelijk is om snel even een paar witte boterhammen naar binnen te werken tijdens de lunch, is het toch echt beter voor je productiviteit om een grote, gezonde lunch te eten. Je hebt namelijk de energie uit je lunch nodig om de rest van de middag te kunnen werken. Kies voor een maaltijd met eiwitten en gezonde vetten, en laat suiker en koolhydraten achterwege.

Een rondje wandelen

Hoewel het misschien tegenstrijdig klinkt, kun je toch echt beter actief zijn om de vermoeidheid tegen te gaan. Een beetje beweging kan wonderen doen voor je lichaam én geest. Ga daarom een rondje wandelen wanneer je last krijgt van een middagdip. Je hoofd komt op deze manier tot rust, waardoor er weer ruimte is voor focus en concentratie. Hier ga je ook creatiever van denken, dus dat is mooi meegenomen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Drink genoeg

Wist je dat je je alertheid al verliest als je zelfs maar 2 procent minder water drinkt dan nodig? Het is daarom belangrijk dat je niet alleen genoeg eet, maar ook genoeg drinkt om je middagdip te voorkomen.

Stel prioriteiten

Als je van jezelf weet dat je ’s middag vaak last krijgt van een dip, zorg er dan voor dat je de belangrijkste dingen in de ochtend gedaan krijgt. Dan heb je nog de energie en de focus om de grote dingen af te ronden, en kun je de middag gebruiken voor kleinere klussen.

Lees ook:
Middagdip? Deze voedingsmiddelen zorgen voor een snelle energieboost

Bron | Famme.nl
Beeld | iStock

Ook interessant