Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met gezonde energie het ijs op

gezond-schaatsen.gif

Om goed op gewicht te blijven is bewegen en gezond eten erg belangrijk. Maar tijdens deze gure winterdagen is het niet altijd makkelijk om aan je goede voornemens toe te komen. Hardloopschoenen zijn niet gemaakt voor gladde paden en het appelgebak kijkt ons éxtra verleidelijk aan.

Volgens de Nederlandse norm voor gezond bewegen zou elke volwassene vijf dagen van de week minimaal een half uur moeten bewegen. Om op gewicht te blijven is nog meer inspanning nodig: zeker 45 tot 60 minuten per dag. Durf je de stoute (sport)schoenen niet aan te trekken met dit weer, kies dan eens voor schaatsen om wat extra calorieën te verbranden. Met schaatsen verbrand je al snel 450 kilocalorieën per uur. Dus dat is niet alleen leuk, maar ook goed voor je lijf.

Winterse verleiding
Maar pas op! Op het ijs verlangen we al snel naar het koek-en-zopie kraampje aan de kant van de baan. Een gevulde koek, warme borrel of chocolademelk bevatten echter veel calorieën. Gelukkig zijn er ook gezondere opties.

Koek-en-zopie light
Neem in plaats van een koek bijvoorbeeld zelfgemaakte erwtensoep. Spliterwten zorgen namelijk voor langdurige energie en een voldaan gevoel. Hou je van rookworst, kies dan voor de meest slanke variant. Met een sneetje roggebrood erbij heb je gegarandeerd meer dan genoeg gezonde energie voor een lange tocht op het ijs. Ook zónder katenspek erg lekker!

Een gezonde opwarmer
Hoewel het ouderwetse ‘zopie’ staat voor een mengsel van bockbier en rum kun je om af te vallen ook de alcohol en chocolademelk beter laten staan. Kies in plaats daarvan voor een andere verwennerij: warme anijsmelk om bij op te warmen. Gebruik magere melk en voeg één anijsblokje toe per mok. Het resultaat is een heerlijke opwarmer met een stuk minder calorieën!

Lees snel meer heerlijke recepten voor slanke winterdranken!

Ook interessant