Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van een dipje? Met deze tips zit je zo weer lekker in je vel

koffie-persoonlijkheid.jpg

Hormonen, familieproblemen, gedoe op het werk… We hebben allemaal van die momenten waarop we even niet zo lekker in ons vel zitten. Met deze tips verjaag je die donkere wolken en zorg je dat de zon weer gaat schijnen.

Voor iedereen die het even niet ziet zitten, hebben we vier adviezen die je stemming laten opklaren. En dat zeggen we niet zomaar. Dat deze methodes werken, is wetenschappelijk bewezen. Aan onderstaande tips is serieus onderzoek voorafgegaan.

1. Een goede nachtrust

We zeggen niet dat je tijdens een dipje de hele dag in je bed moet blijven liggen met het dekbed over je hoofd. Maar voldoende slaap is wel belangrijk voor ons geestelijk welzijn. Uit onderzoek van de Amerikaanse Harvard Universiteit is gebleken dat een chronisch gebrek aan slaap het immuunsysteem verzwakt. Wanneer je structureel te weinig nachtrust krijgt, wordt het moeilijker een gezond gewicht te bewaren. Daarnaast stijgt je bloeddruk en krijg je eerder last van mentale problemen. Zit je slecht in je vel, dan is het daarom raadzaam om wat eerder naar bed te gaan of een keer goed uit te slapen. Je zult zien dat de wereld er de volgende dag al een stuk zonniger uitziet.

2. Sporten lucht op

Een andere makkelijke manier om je snel weer gelukkig te voelen: bewegen. Toegegeven, je moet je er wel eerst voor naar de sportschool slepen of in sportieve kleding hijsen. Maar daarna kun je al je verdriet en frustratie kwijt in een stevige work-out. Onderzoekers van de Black Dog Institute in Australië publiceerden onlangs een onderzoek waarin werd gesteld dat één à twee uur sporten per week al een hele reeks fysieke en mentale voordelen met zich meebrengt. Na het sporten maakt je lichaam direct allerlei gelukshormonen aan, waardoor je zult zien dat je grootste zorgen snel verdwijnen.

3. Geniet van de natuur

Onderzoek van de Britse University of Essex heeft aangetoond dat de natuur een positief effect heeft op ons geluksgevoel. Voor het onderzoek werden 139 proefpersonen ondervraagd die als vrijwilliger werkten in natuurparken in Engeland. De vrijwilligers begeleidden bijvoorbeeld natuurwandelingen, hielpen met het groenbeheer en maakten vogeltafels en insectenhotels. Voor aanvang van deze activiteiten meldde 39 procent van de proefpersonen dat ze niet erg lekker in hun vel zaten. Twaalf weken later was dit percentage gekelderd naar nog maar negentien procent. Meer dan de helft van de mensen voelde zich dus aanzienlijk beter na wat tijd in de natuur.

4. Sociaal contact

Voor de langstlopende studie naar geluk moet je bij de Amerikaanse Harvard Universiteit zijn. Uit die studie blijkt: mensen die een gelukkig leven leiden, hebben allemaal iets met elkaar gemeen. Ze brengen geregeld tijd door met anderen, hebben langdurige relaties of investeren in de toekomst door kinderen te krijgen. In je eentje thuis blijven sippen, lost volgens dit inzicht dus niks op. Bel liever een vriendin, een familielid of een collega en ga lekker een middagje shoppen, ergens lunchen of koffiedrinken of maak samen een mooie (strand)wandeling.
Overigens geldt deze gunstige uitwerking alleen voor wezenlijke sociale interactie. Volgens uitgebreid jaarlijks onderzoek, gepubliceerd in The World Happiness Report, worden activiteiten gerelateerd aan social media juist steeds vaker in verband gebracht met een verminderd geluksgevoel. Respondenten die aangaven hun smartphone geregeld even aan de kant te leggen, zouden zelfs gelukkiger door het leven te gaan.

Bron| hln.be
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant