Ochtendroutines Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Met deze ochtendroutines geef je jezelf een boost

Ben je absoluut geen ochtendmens, dan kunnen vroege ochtenden best pittig zijn. Om voortaan rustig en vooral gelukkig wakker te kunnen worden, zetten we een paar simpele maar goedwerkende ochtendroutines op een rijtje om jezelf een boost te geven na het wakker worden.

De meeste ochtendroutines kun je zelfs gewoon in bed uitvoeren.

Ochtendroutines

We beginnen met een hele simpele tip. Tegenwoordig stellen veel mensen een alarm in op hun telefoon om ‘s ochtends mee te ontwaken. Maar om de rust te bewaren in de ochtend is het een beter idee om te kiezen voor een fysieke wekker op je nachtkastje. De reden? Zet jij je alarm uit op je telefoon, dan zie je gelijk alle berichtjes die gedurende jouw slaap zijn binnengekomen. Dat kunnen meldingen van sociale media zijn, maar ook een mailtje van een collega of werkgever. Dit zorgt ervoor dat je meteen aanstaat en dat terwijl je even rustig je dag wil starten.

Intentie van de dag

Ben je een beetje bij de mensen gekomen, dan is het goed om even kort stil te staan bij de fijne dingen in je leven. Dit hoeft maar om 30 seconden van je ochtend te gaan. Blijf in bed zitten en denk aan al je zegeningen en dingen waar je dankbaar voor bent. Ondanks dat je misschien een drukke en stressvolle dag voor de boeg hebt, kan dit je helpen om vrolijker op te staan.

Naast denken aan alle prachtige gebeurtenissen in je leven, kan een een dagelijkse intentie je helpen om de ochtend goed te beginnen. Kies 1 tot 3 kleine taakjes die je die dag kan gaan uitvoeren. En schrijf ze op zodat je er niet continue mee in je hoofd zit. Maar ook een gevoel kun je noteren. Hoe wil je de dag gaan beleven?

Laat de koffie staan

Je dag starten met een lekkere kop koffie is aantrekkelijk, maar niet het meest handige wat je kunt doen. Drink in de ochtend eerst een glas water voordat je aan je ontbijt begint. Je start je dag goed gehydrateerd, maar creëert op ten duur ook een dagelijkse routine. Dit zorgt voor veel rust in je hoofd en dus ook voor een rustige start van je dag

Goed luisteren

Ook kan muziek, een podcast of bijvoorbeeld een meditatie te je helpen. Heb je de intentie gezet om je dag energiek door te brengen, zet dan je favoriete uptempo liedje op. Maar wil je juist kalm blijven gedurende je stressvolle dag, kies dan voor een korte meditatie of luister naar een luisterboek. Dit hoeft niet lang te duren en kan bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen of douchen.

Lekker (kort) bewegen

Maar er passen natuurlijk niet alleen maar rustige activiteiten in je ochtendroutine. Het bewegen van je lichaam is ook erg belangrijk. Natuurlijk hoef je niet gelijk naar de sportschool te rijden of je hardloopschoenen aan te trekken, je kunt er ook voor kiezen een paar yogaoefeningen uit te voeren, wat te rekken en strekken of een ochtendwandelingetje (met of zonder hond) te maken. Kies een activiteit die echt bij jou past en je voor langere tijd kunt volhouden.

Bron | Huffingtonpost

Paulien BergwerffGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden