Met deze 9 voedingsmiddelen voorkom je brandend maagzuur Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Met deze 9 voedingsmiddelen voorkom je brandend maagzuur

Het een bekende maagklacht: opborrelend maagzuur. Met deze negen voedingsmiddelen kun je voorkomen dat je na het eten last hebt van brandend maagzuur. Wel zo prettig!

En we geven ook wat tips voor wat te doen als je al last hebt van deze klachten.

Brandend maagzuur

De pijnlijke oprispingen die we brandend maagzuur noemen, ontstaan wanneer het sluitspiertje tussen de maag en slokdarm niet goed werkt. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals overgewicht of een breukje in het middenrif. Maar soms zijn er geen oorzaken te vinden.

Brandend maagzuur voorkomen

Je kunt gelukkig zelf ook een hoop doen om brandend maagzuur te voorkomen. Zo kan het helpen om kleine maaltijden te eten, in plaats van grote. Net zoals langzamer eten de kans op oprispingen verkleint. Nog een tip: eet geen grote maaltijden voordat je naar bed gaat. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waarmee je brandend maagzuur voorkomt.

Havermout

Wat dacht je van havermout? Dat zou, net als bruine rijst en groente, een lagere zuurgraad hebben. Dat geldt ook voor bananen, bloemkool en noten, volgens diëtist Maggie Michalcczyk.

Watermeloen

Watermeloen, sla en komkommer hebben ook een positieve invloed op je spijsvertering. Dat komt omdat ze veel vocht bevatten.

Yoghurt en melk

De diëtist adviseert ook yoghurt en melk met weinig vetten. Dat kan brandend maagzuur verminderen, als je het voelt opkomen.

Gember

Gember wordt altijd gezien als wondermiddel, maar ook tegen deze kwaal zou het helpen. Als je zure oprispingen hebt, kun je een kopje gemberthee drinken ter verlichting.

Lees ook:
Deze 8 voordelen heeft het drinken van gemberthee voor je gezondheid

Groente

Bladgroenten, erwtjes en groenten zoals zoete aardappel en radijsjes hebben door hun mildheid ook invloed op brandend maagzuur. Voeg ze dus vooral toe aan je menu!

Aloe vera

We kennen aloe vera natuurlijk vooral van de goede werking tegen een verbrande huid. Maar het sap werkt ook goed tegen zure oprispingen. Gooi een beetje door een smoothie of drink een beetje aloe vera-sap.

Pastinaak

Pastinaak geeft smaak aan je eten, maar het ligt ook een stuk minder zwaar op de maag. Je kunt er soep van maken, maar je kunt het ook in soep gebruiken als vervanger van room.

Kamille

Behalve ontspannend, werkt kamille ook goed als verlichting van brandend maagzuur. Als je buik van slag is, drink dan een kopje kamillethee.

Venkel

Nog een laatste tip: venkel! Deze knol zal de zuurgraad van je eten verlagen. Het smaakt ook nog eens lekker naar anijs!

Meer lezen over brandend maagzuur?

Bron | Huffpost.com
Beeld | Getty Images

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden