Gezondheid

Zó voorkom je volgens deze psycholoog dat je mentale gezondheid lijdt onder de coronacrisis

zo-voorkom-je-volgens-een-psycholoog-dat-je-mentale-gezondheid-lijdt-onder-de-coronacrisis.jpg

Thuiswerken, weinig sociale contacten hebben en piekeren over de gezondheid van jezelf én die van je naasten: de coronacrisis valt veel van ons best zwaar. Het is dan ook niet zo gek dat steeds meer mensen last krijgen van somberheid en stress in deze periode.

We vroegen daarom aan psycholoog Miriam Meyer-Pot van DiSofa Online Therapie hoe je kunt zorgen dat je mentale gezondheid niet te veel lijdt onder de coronacrisis.  

Mentaal minder stabiel

Het is niet zo vreemd dat we ons in deze tijd allemaal mentaal wat minder stabiel voelen, zegt Meyer. Dat komt vooral door de enorme onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt, zonder dat we eigenlijk weten wat de gevolgen gaan zijn. “Deze crisis is ongekend, we hebben nog nooit zoiets meegemaakt op deze grote schaal. Er is dus een continue onrust zonder duidelijke einddatum.” Alles wat we op de planning hadden staan, alles wat vanzelfsprekend was en alles waar we zo naar uitkeken, is nu onzeker geworden: “Alles staat op losse schroeven en dat is beangstigend.” Niet zo gek dus, dat onze mentale gezondheid het zwaar heeft door de coronacrisis.

Gebrek aan aanraking

De maatregelen van de overheid tijdens deze coronacrisis – hoe essentieel en begrijpelijk ze ook zijn – hebben ook flink wat gevolgen voor onze mentale gezondheid. Volgens Meyer zijn mensen autonome wezens en bepalen we graag zelf wat we doen. Nu we daarin beperkt worden, vraagt dat veel van onze mentale flexibiliteit. Ook de regel waarbij we anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden, is niet niks. “Het aanraken van elkaar is een basisvoorwaarde voor leven”, vertelt de psycholoog. “Natuurlijk begint het met een dak boven je hoofd, voldoende eten en drinken en slapen, maar ook fysieke aanraking is voor het mentale welzijn van mensen heel belangrijk. Het heeft een troostend en kalmerend effect.”

Knuffelhormoon oxytocine

Daarnaast stimuleert aanraking de productie van het ‘knuffelhormoon’ oxytocine, een stofje in de hersenen dat pijn verzacht en stressgevoelens vermindert. “Het is een non-verbale manier om ons met elkaar verbonden te voelen. Juist in deze onzekere crisistijd is een extra knuffel of aanraking daarom belangrijk, en juist dat kan nu niet”, zegt de psycholoog. Wat je wel kan doen? Huisgenoten of je huisdieren een extra knuffel geven.  

Veerkracht

Toch moeten we onszelf ook een beetje credit geven in deze situatie, zegt Meyer. “We beschikken over meer veerkracht dan we vaak denken. We kunnen veel aan en herstellen ook weer.” Daarom is het een goed idee om te focussen op wat we wél kunnen doen en waar we wél grip op hebben. Zoals je eigen veerkracht vergroten. “Dat betekent goed voor jezelf zorgen, voldoende bewegen en tijd maken voor ontspanning.” Daarbij komen ook de welbekende 3 R’en kijken: rust, reinheid en regelmaat vormen een goede basis om de coronacrisis mentaal gezond door te komen.

Rust, reinheid en regelmaat

Rust, omdat ontspanning in dit soort stressvolle tijden echt essentieel is. En regelmaat, omdat die door de coronacrisis bij veel mensen weggevallen is. “Juist nu een groot deel van ons leven zich binnenshuis afspeelt, waarbij werk, zorg voor het gezin en vrije tijd vaak door elkaar loopt. De regelmaat kun je aanbrengen in de vorm van een vaste structuur per dag.” Dat betekent dus dat we op vaste tijden moeten opstaan, eten en tijd inplannen voor beweging en ontspanning.

Reinheid is misschien een beetje een gek begrip voor sommigen, maar het wijst er vooral op dat je goed voor jezelf moet zorgen. “Stressvolle tijden en veel thuis zijn lenen zich uitstekend voor een extra wijntje of meer eten om je (even) goed te voelen. Blijf gezond eten en drink alcohol met mate. Op die manier investeer je in je gezondheid en je eigen veerkracht.”

Gevoelens delen

Daarnaast is het ook belangrijk om je angst en sombere gedachten met anderen te delen. Ook dat kan volgens Meyer helpen deze situatie te relativeren, zodat je ontdekt dat je lang niet de enige bent met die gevoelens. Dat helpt ook als je merkt dat anderen merken dat hun mentale gezondheid lijdt onder de coronacrisis.

Misschien zou je het liefst even langsgaan om iemand een knuffel te geven, maar dat kan dus even niet. Daarom is het volgens Meyer vooral belangrijk om iemand het gevoel te geven dat hij of zij er niet alleen voor staat. Dat kan bijvoorbeeld door contact te maken of een kaartje te sturen. Tijdens het (video)bellen, kun je vooral helpen door simpelweg te luisteren. “Mensen zijn vaak geneigd om allerlei oplossingen aan te dragen of opbeurende woorden te gebruiken, maar vaak is het voor de ander fijner als diens angst of somberheid wordt erkend: ‘Ik zie dat je het zwaar hebt, ik ben er voor je. Waar heb je op dit moment behoefte aan?’.”

En tot slot, maak je iemand nu misschien bést gelukkig met een cadeautje:

Wil je iemand verrassen met een leuk cadeau? Ga dan voor een Bladcadeau! Hier doe je iemand weken- of zelfs maandenlang plezier mee en je hebt keuze uit ruim honderd tijdschriften. Extra fijn: t/m 20 april bestel je een Bladcadeau met 15% korting én wordt het gratis bezorgd vanaf € 15,00. Kijk snel op bladcadeau.nl.

Beeld | iStock

Ook interessant