Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kun je je eigen menstruatie opwekken?

menstruatie-opwekken-dit-wil-je-hierover-weten.jpg

Je zult het vast wel eens hebben meegemaakt: net als het écht niet uitkomt, word je ongesteld. Het zou daarom best handig zijn als je er zelf invloed op kon uitoefenen wanneer het jouw tijd van de maand is. Bijvoorbeeld door het opwekken van je menstruatie. Dit wil je hierover weten. 

Vitaminesupplementen, wortels, kurkuma, een warm bad of ontspanningsoefeningen: kun je je eigen menstruatie opwekken en wat werkt wel en niet? 

De menstruatiecyclus 

In de meeste gevallen duurt een menstruatiecyclus 28 dagen. Mocht dat bij jou afwijken tussen de 24 en 38 dagen, dan is dat nog steeds normaal. Ook als je af en toe last hebt van een onregelmatige cyclus is er geen reden tot paniek. Mocht je voor een langere periode heel vaak onregelmatig ongesteld worden, dan kun je het beste contact opnemen met een gynaecoloog. Mogelijk is er dan een onderliggende oorzaak zoals stress, de menopauze, de overgang van de menopauze (perimenopauze), polycysteus ovarium syndroom (PCOS), een schildklieraandoening of een (andere) hormonale disbalans. 

Menstruatie opwekken

Op het internet zijn er een hoop oplossingen te vinden voor het opwekken van je menstruatie. Van gember, kurkuma, aspirine en vitamine C-supplementen tot warme kruiken, een bad, ontspanningsoefeningen en seks. Natuurlijk kan het net zijn dat een van deze middeltjes perfect voor jou werkt, maar echt wetenschappelijk bewijs dat dit helpt bij het opwekken van je menstruatie is er niet. Gynaecoloog Dalia Davood raadt aan Women’s Health zelfs af om je menstruatie op te wekken of te beïnvloeden. Mocht je toch iets uit willen proberen of problemen ervaren dan kun je het beste met je gynaecoloog contact opnemen. 

Hormonale medicijnen

Volgens Davood zijn er wel hormonale medicijnen die een menstruatie kunnen opwekken, maar deze mogen alleen worden gebruikt als ze door je arts als noodzakelijk worden gezien. Het gaat hierbij om zeer specifieke situaties, bijvoorbeeld bij iemand met polycysteus ovarium syndroom (PCOS). Daarnaast kan de menstruatie met medicijnen worden opgewekt, zodat de kans op abnormale verdikking aan de binnenkant van je baarmoeder wordt tegengegaan. Dit kan namelijk gebeuren bij het langdurig uitblijven van menstruatie.

Lees ook: Menstruatie door de jaren heen: dit gebeurt er met je cyclus als je ouder wordt

Huis-tuin-en-keukenmiddeltjes

Hoewel het dus niet wetenschappelijk bewezen is en je de natuur het beste op zijn beloop kunt laten, zijn er wel een paar huis-tuin-en-keukenmiddeltjes die voor sommige vrouwen helpen.

Gember en selderij 
Gember zou je menstruatie kunnen opwekken, omdat het helpt bij het veroorzaken van het samentrekken van je baarmoeder. Sla hier niet in door, want te veel gember kan rusteloosheid en opvliegers veroorzaken. Ook selderij zou mogelijk invloed hebben op de spieren in je baarmoeder. Dat komt door het stofje apiol. Dit zou ook de bloeddoorstroming in de baarmoeder stimuleren. 

Wortels en kurkuma
Voor sommige vrouwen schijnen ook wortels te helpen. Dit zou komen door het werkende stofje caroteen. En ook de geelwortel kurkuma zou mogelijk zorgen voor een regelmatigere cyclus en minder menstruatiepijn. 

Vitamine C
Het schijnt dat vitamine C kan helpen bij het vergroten van de hoeveelheid baarmoederslijmvlies. Hierdoor is de kans mogelijk groter dat je ongesteld wordt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld vitaminesupplementen slikken, peterseliethee en cranberrysap drinken en citrusvruchten, kiwi’s, tomaten, broccoli en paprika’s eten. Sla hier niet in door, wat te veel vitamine C is slecht voor je nieren. 

Warmte 
Daarnaast helpt het volgens sommige vrouwen ook om je menstruatie op te wekken bij een warme omgevingstemperatuur. Bijvoorbeeld door middel van een warme kruik op je buik of een warm bad. Om effect te merken zal je dit wel meerdere keren per week moeten herhalen, en daarnaast werkt het niet voor iedereen. 

Ontspanning
Als laatste zweren sommigen erbij dat ontspanning en rust wonderen doen voor je menstruatiecyclus. Stress en spanning zijn namelijk grote boosdoeners als het op je ongesteldheid aankomt. En of het je menstruatie nou opwekt of niet, voldoende nachtrust en ontspanning zijn natuurlijk ook voor de rest van je lichaam niet verkeerd.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, NSMBL
Beeld | Getty Images

Ook interessant