Gezondheid

Slechte slaper? Dít gebeurt er met je als je melatonine slikt

schrik-jij-s-nachts-wel-eens-wakker-dit-kunnen-de-oorzaken-zijn.jpg

Slecht slapen kan je behoorlijk opbreken. Investeren in een goede nachtrust is daarom geen overbodige luxe. Zijn melatonine pillen dan het antwoord?

Die worden vaak voorgeschreven aan slechte slapers. Maar zijn die supplementen wel zo effectief en goed voor je? Jawel, maar er worden nog bést wat fouten mee gemaakt.

Slaaphormoon

Melatonine is een slaaphormoon dat bij mensen met een gezond slaapritme vroeg in de avond wordt aangemaakt door de pijnappelklier en ’s ochtends weer bijna helemaal uit het bloed is verdwenen. Bij mensen die moeilijk in slaap komen of slecht slapen, gaat die automatische aanmaak van melatonine niet helemaal lekker. Zij maken het slaaphormoon amper of pas heel laat aan, waardoor ze menig plafonddienst draaien. En nee, dat doet je humeur en energiepeil natuurlijk geen goed.

Wanneer melatonine pillen slikken

Om je slaapritme te verbeteren, kun je melatonine supplementen gaan slikken – die je zonder recept bij de drogist kunt halen. Maar om het gewenste resultaat te krijgen – weer heerlijk diep en lang naar dromenland kunnen vertrekken – is het super belangrijk om de pillen wel goed te gebruiken.

Ondanks wat op de bijsluiter staat, zou het beter zijn om de pil niet vlak voor het slapengaan te nemen. Het beste effect bereik je volgens slaapexperts door de melatonine vijf uur vóór je natuurlijke melatonine-aanmaak te slikken. Dat tijdstip verschilt sterk per persoon: bij de een begint dat proces bijvoorbeeld om zeven uur ’s avonds terwijl de ander om negen uur ’s avonds begint te gapen – of nog later. In een slaapcentrum kan dit exact worden gemeten aan de hand van de concentratie melatonine uit je speeksel.

Als je de melatonine pil te laat slikt, komt het slaaphormoon later op gang en piekt het pas later in de nacht, waardoor je dus langer wakker ligt.

Hoeveel melatonine

Hoeveel melatonine je nodig hebt, is per persoon verschillend. In de supplementen die je bij de drogist kunt halen, zit tussen de 0,1 tot 5 milligram melatonine per pilletje. Online vind je ze in hogere doseringen. Maar let wel op: vijf tot tien procent van de Nederlanders breekt melatonine heel langzaam af. Daardoor neem je al snel teveel melatoninepillen, waardoor je slaaphormoon overdag feestviert in je bloed en jij juist behoorlijk suf de dag door moet. Volgens slaapexperts is vijf milligram echt de maximale dosering die je zou moeten nemen.

Huismerk of A-merk?

Bij de drogist en apotheek vind je zowel huis- als A-merken. Is de ene beter dan de ander? Nee, weet de Consumentenbond. De prijzen verschillen sterk, maar de functie en de dosis melatonine is in principe nog hetzelfde.

Bijwerkingen

Zoals elk medicijn, hebben ook melatonine supplementen hun bijwerkingen – al komen die heel zelden voor. Denk aan prikkelbaarheid, opvliegers, hoofdpijn en duizeligheid. Raadpleeg bij twijfel altijd je arts, zeker als je ook last van je maag en/of darmen, hartkloppingen, bloed in je urine, benauwdheid of een opgezwollen tong krijgt.

Koffie en tv

Voordat je aan melatonine pillen begint, kan het ook zeker geen kwaad om andere mogelijke oorzaken van je slechte nachtrust onder de loep te nemen. Probeer bijvoorbeeld eens na zes uur ’s avonds geen koffie meer te drinken en zeker een uur voor je naar bed gaat niet meer naar een tv-, laptop of telefoonscherm te staren. Hoe fijn (en best simpel) zou het zijn als dat al verschil maakt?

Bron | Consumentenbond, Apotheek.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant