Gezondheid

Dít zijn de meest voorkomende oorzaken van kramp in je tenen

kramp-in-tenen.jpg

Tenenkrommend als je ’s nachts weer eens wakker wordt van kramp in je tenen. Waar komt deze kramp eigenlijk vandaan? En wat kun je ertegen doen?

Over het algemeen is kramp in je tenen een teken dat je te veel doet. Je voeten worden dan overbelast.

Oorzaken

Gelukkig zijn de meeste oorzaken van kramp in je tenen niet ernstig. Maar, houd het wel in de gaten, want als de kramp dagelijks blijft terugkomen en deze heftiger wordt, kan er meer aan de hand zijn. Het zou kunnen duiden op problemen met je bloedsomloop of je zenuwstelsel. Ga daarom bij langdurige klachten naar de huisarts.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Een tekort aan calcium, magnesium en kalium, is een veel voorkomende oorzaak van kramp in je tenen. Dit zijn de voedingsstoffen die je eruit zweet als je sport. Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kunnen je spieren ineens gaan samentrekken. Dit worden ook wel spasmes genoemd. Het gevolg hiervan is dat je kramp krijgt. De kramp in je tenen is een indicatie van je lichaam dat je het eigenlijk wat rustiger aan moet doen. Controleer bij het sporten ook even je schoenen. Want wanneer deze te klein zijn, kunnen ze zorgen voor een verminderde bloedtoevoer, wat ook tot kramp kan leiden.

Leeftijd

Je leeftijd kan ook rol spelen bij kramp in je tenen. Zo komt het vaker voor bij mannen en vrouwen boven de vijftig, omdat je botten dan calcium verliezen. Ook vermindert de elasticiteit en spanning in je spieren en neemt de ader- en zenuwfunctie af.

De oplossing

Helaas is er geen universele oplossing voor kramp in je tenen. Wanneer de kramp wordt veroorzaakt door een magnesiumtekort, kan het helpen om magnesiumsupplementen te slikken. Dit werkt helaas niet voor iedereen. Wel helpt het om schoenen te dragen die aansluiten bij jouw lichaamsbewegingen. Loop daarom niet te veel op hakken. Als je de juiste schoenen draagt, moet het voelen alsof je op lucht loopt. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende drinkt en veel vitaminen binnenkrijgt. Drink na het sporten bijvoorbeeld een sportdrankje en eet een maaltijd die rijk is aan kalium en calcium. Zo vul je de benodigde voedingsstoffen weer aan.

Bron: Womenshealthmag.com
Beeld: iStock

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant