Gezondheid

Dit zijn de 6 meest gezonde kazen volgens een diëtist

dit-zijn-de-zes-meest-gezonde-kazen-volgens-een-dietist.jpg

Op je boterham of cracker, over je pasta, door de salade: veel van ons kunnen zich geen leven voorstellen zonder kaas. Hoewel kaas vaak als een slechte keuze wordt gezien omdat er relatief veel verzadigd vet en natrium in zit, bevat het ook veel goede eigenschappen.

En daarom vertellen we je graag welke kazen je het best toe kunt voegen aan een maaltijd om het nóg lekkerder en voedzamer te maken.

Is kaas gezond?

Want die goede eigenschappen van kaas, dat zijn er aardig wat. Er zitten een heleboel voedingsstoffen in die je nodig hebt om je voller te voelen en belangrijke mineralen die je nodig hebt om gezond te blijven. Een pluspunt is ook dat je helemaal niet zo veel nodig hebt van kaas.

Kies bij je volgende maaltijd uit de volgende zes kaassoorten:

1. Mozzarella

In deze zachtere kaas zit minder zout dan in hardere, oudere kazen, waardoor er minder natrium in zit. Ook is mozzarella rijk aan calcium en eiwit. Doe wat van deze kaas door een salade, als topping op soep, in een sandwich of omelet, of maak er met tomaat en verse basilicum een lekkere salade caprese van.

2. Geitenkaas

Voor sommige mensen is geitenkaas makkelijker te verteren dan kaas van koemelk. Geitenkaas is van nature lager in lactose en bevat A2-caseïne, wat waarschijnlijk minder snel darmproblemen veroorzaakt dan melkeiwitten in koemelk. Geitenkaas is heerlijk in salades, wraps, op toast of met fruit of honing.

3. Cottage cheese (hüttenkäse)

Deze kaas is rijker aan eiwit dan andere kazen en telt weinig calorieën. Cottage cheese is een goede keuze door maaltijden of snacks, en het bevat ook selenium. Dat is een belangrijke antioxidant dat het risico op chronische ontstekingen helpt te verminderen.

4. Ricotta

Ricotta is een Italiaanse kaas die gemaakt wordt van geiten-, koeien-, schapen- of buffelmelk. Het bevat voornamelijk wei-eiwit, dat alle essentiële aminozuren bevat. Wei-eiwit staat erom bekend de spiergroei te bevorderen en het kan helpen om op gewicht te blijven en het hart gezond te houden.

5. Parmezaanse kaas

Parmezaan zit vol voedingsstoffen, vooral calcium en fosfor, die goed zijn voor je botten. Ook zit er in hardere kaas zoals deze minder vet en meer eiwitten. Hoewel Parmezaan meer natrium kan bevatten, is het fijne aan deze kaas dat je er minder van nodig hebt. Dat Parmezaan een oudere kaas is zorgt er ook voor dat het lactosegehalte aanzienlijk lager is.

6. Blauwe kaas

In blauwe kaas zit vaak iets meer natrium, maar er zit óók meer calcium in, wat heel goed is voor je botten. Net als Parmezaanse kaas heb je hier maar een paar kruimels van nodig om smaak toe te voegen aan bijvoorbeeld je salade of soep.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief


Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in onze Gezond Leven special, vol inspirerende interviews, uitgebreide reportages en praktische tips over gezond eten en bewegen. Bestellen kan hier.

Bron | Good Housekeeping
Beeld | Getty Images

Ook interessant