Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Moet je meer zout eten als je regelmatig hardloopt?

meer-zout-eten-als-je-hardloopt.jpg

Je lichaam heeft zout nodig, maar een teveel aan zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk. Daarom is het belangrijk om niet meer dan 6 gram per dag binnen te krijgen. Aangezien dit in bijna alle voedingsmiddelen zit, is dat nog best een uitdaging. Maar als je hardloopt verlies je ook een heleboel zout. Daarmee rijst de vraag: moet (of mag) je meer zout eten als hardloopt? 

En zo ja, hoeveel zout zou je dan mogen innemen?

Dagelijkse zoutinname 

Om de hoeveelheid vocht in je lichaam goed te regelen heeft je lichaam zout nodig. Het advies van het Voedingscentrum voor volwassenen is maximaal 6 gram zout per dag. Toch eet zo’n 80 procent van de Nederlanders te veel zout. En te veel zout kan leiden tot een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, botontkalking en nierproblemen. 

Meer zout eten als je hardloopt 

Ben je druk bezig je zoutinname naar beneden te krijgen, maar hardloop je daarnaast ook regelmatig? Let dan even op. Voor hardlopers liggen die aantallen namelijk anders. Als je intensief traint – en zeker bij warm weer – kun je tot wel 3 gram zout per uur verliezen. En aangezien zout van essentieel belang is voor de regulering van het vocht in je lichaam is een zouttekort daarom geen goed nieuws. Ook voor je spiermassa, zenuwfuncties en de opname van glucose heb je zout nodig.

Daarom mag je als je hardloopt meer zout eten. Al is de juiste hoeveelheid wel een lastige rekensom. 

Lees ook: Jeukend gezicht tijdens het sporten? Híer ligt het waarschijnlijk aan

Hoeveel extra zout?

Hoeveel zout je meer kunt eten als je hardloopt, hangt namelijk af van hoeveel je zweet, hoe warm het is en hoeveel zout je tijdens het transpireren verliest. Je zou eigenlijk een volledige analyse moeten ondergaan om erachter te komen wat voor jou lichaam de juiste zoutinname is. Dat is misschien wat ingewikkeld, dus je kunt ook een formule van Dimeff en Gimre toe te passen.

Meet hierbij je gewicht voor het lopen en na het lopen, zonder tussendoor vocht in te nemen. Het verschil in gewicht is het zweetverlies. Om erachter te komen hoeveel gram extra zout je zou kunnen innemen kun je de volgende formule gebruiken: (2.9 x (vochtverlies in kg – 2.3)). 

Tekort herkennen 

Mocht je een formule iets te veel van het goede vinden, houd dan tijdens het sporten je zweet goed in de gaten en neem iets te eten en drinken mee om je zoutgehalte op te krikken als je tijdens het rennen merkt dat je veel vocht verliest. Als je zoutgehalte daalt, dan verlies je je dorstgevoel en ligt de kans op uitdroging op de loer. Een tekort aan zout kun je herkennen aan kramp, flauwte en misselijkheid. Aangezien we gemiddeld dagelijks te veel zout binnen krijgen, is de kans op een groot tekort gelukkig klein.

Bron | Runnersworld, Prorun
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant