Meer huisartsenpraktijken in commerciële handen: wat kun je daar als patiënt van merken? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Meer huisartsenpraktijken in commerciële handen: dit merk je er als patiënt van

Steeds meer huisartsenpraktijken worden overgenomen door commerciële bedrijven. Dit was de afgelopen jaren het geval in onder andere de vier grote steden, de kop van Noord-Holland, Twente en Brabant. Het gevolg? Het aantal klachten stijgt.

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet dat het aantal klachten over de huisartsenzorg toeneemt. Opkopers zien dat het tekort aan huisartsen groeit, onder andere doordat huisartsen zelf een praktijk willen draaien of met pensioen gaan. Het zijn met name de jonge huisartsen die er vaker voor kiezen om niet meer aan de slag te gaan in een praktijk. In plaats daarvan werken ze als waarnemer (zzp’er). Opkopers zien dit en springen in het gat dat hierdoor ontstaat.

Steeds meer klachten

Het aantal klachten dat de inspectie kreeg is de afgelopen jaren toegenomen. Zo kreeg ze in 2019 ongeveer 1000 meldingen. In 2021 was dat aantal gestegen naar 1363. Ook in 2022 was het aantal hoog: tot en met november kwamen er meer dan 1200 klachten binnen. Die klachten gaan over verschillende zaken, maar vooral de slechte bereikbaarheid van praktijken, zowel telefonisch als voor een live afspraak, wordt genoemd.

Wat merk je hiervan?

De belangrijkste vraag in deze kwestie is misschien wel: wat merk je hier als patiënt van? “Soms zitten er huisartsen vanuit andere delen van de wereld digitaal spreekuur te houden,” zegt hoogleraar Huisartsgeneeskunde, Niek de Wit, tegen het AD. “De kwaliteit komt hiermee in het gedrang.” Dat je de huisarts digitaal spreekt, komt doordat het de commerciële bedrijven lang niet overal lukt om meteen vast personeel aan te nemen.

In de politiek zien ze ook andere punten die voor de patiënt vervelend zijn: “In deze praktijken krijgen patiënten minimale zorg, is de balie gewoon dicht en wordt de telefoon niet altijd opgenomen. Mensen verliezen de belangrijkste steunpilaar in de zorg: de huisarts,” aldus SP-Kamerlid Maarten Hijink.

Hilly ter Veer, bestuurslid van huisartsenorganisatie LHV, ziet dat ook het contact met de patiënt moeizaam gaat bij commerciële partijen: “Bij meerdere nieuwe toetreders zien patiënten steeds andere artsen, patiënten die soms wekenlang bezig zijn om een afspraak te krijgen.” Voorzitter van HuisartsenZorg Twente, Marieke Nijhof, ziet dit ook: “Ik zie dat deze zorg prima is voor een bepaalde groep patiënten, bijvoorbeeld studenten die bijna nooit iets mankeren. Maar kwetsbare patiënten of digibeten kan je niet op deze manier bedienen. We zien echt patiënten met een zere vinger naar de spoedpost komen, omdat ze al dagenlang geen dokter te spreken krijgen. En dat wordt niet per se beter naarmate die praktijken langer draaien.”

Tegengeluid

Eén van de commerciële bedrijven die actief is in de huisartsenzorg, is Co-med. Tegenover het AD reageert de medisch directeur, Guy Schulpen. Hij zegt dat de overnames er juist voor zorgen dat de huisarts overal beschikbaar blijft. “We zien al lang aankomen dat artsen met pensioen gaan en er niet genoeg jonge dokters zijn om praktijken over te nemen.” Wel ziet hij dat er op sommige plekken problemen zijn geweest na de overname, zoals een slechte bereikbaarheid. “We hebben tijd nodig om na een overname alles te regelen. Nu ontstaat er een verkeerd beeld, doordat het op een aantal plekken een paar maanden niet goed ging.” Inmiddels zou het bedrijf oplossingen hebben.

Volgens hem lukt het het bedrijf maar moeilijk om het beeld dat ontstaan is door de aanloopproblemen weg te poetsen. “Wij moeten aan alle normen van zorgverzekeraars en inspectie doen. Geloof mij, we liggen onder een vergrootglas. Als wij geen goede zorg zouden leveren, zouden we allang niet meer bestaan.”

Commercieel niet altijd een probleem

Gezondheidseconoom Xander Koolman benadrukt dat een commerciële aanbieder niet altijd een probleem hoeft te zijn. “Commerciële aanbieders kunnen prima slagen als ze zich committeren aan de basisregels voor het huisartsenvak: de relatie met de patiënt. Goede huisartsenzorg draait om de vertrouwensband die een arts met een patiënt opbouwt. Maar dat doen ze niet. Ze willen juist zoveel mogelijk patiëntencontact reduceren.”

Bron | AD

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden