Gezondheid

Van déze 5 snacks krijg je juist honger

als-je-deze-vijf-snacks-eet-helpen-ze-niet-tegen-honger.jpg

Heb je vaak honger en grijp je dan naar gezonde snacks? En verandert dat eigenlijk weinig aan je hongergevoel? Dan wordt het tijd om eens te kijken naar wát voor snacks je precies neemt. Sommige voedingsmiddelen zorgen er juist voor dat je meer trek krijgt, omdat deze je bloedsuikerspiegel beïnvloeden.

Daardoor heb jij nog steeds honger, terwijl je kort daarvoor nog een snack hebt gehad. Hoe zit dat precies? We leggen het uit.

Snacks die niet helpen tegen hongergevoel

Er bestaan twee soorten koolhydraten: enkelvoudige en meervoudige. De enkelvoudige koolhydraten worden snel afgebroken en verteren snel. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel en daalt ook net zo hard weer. Niet gek dus dat je van snoep en gebak sneller moe bent en gelijk weer honger hebt. De volgende vijf snacks kun je eigenlijk ook beter laten staan als je écht honger hebt. Ze zorgen er namelijk voor dat je nog meer honger krijgt:

1. Instant soep

Ben je fan van Cup a Soup? Het is een lekkere oppepper om vier uur ’s middags. Toch is dit niet de beste keuze om van je hongergevoel af te komen. Het zit namelijk vol zout en smaakstoffen. Uiteindelijk gaat je lichaam om meer vragen waardoor je honger blijft houden.

2. Appels

Veel mensen hebben standaard een appel in hun tas tegen een hongergevoel. Het is tijd om deze snack te vervangen voor een vullend tussendoortje. De appel zal je hongergevoel namelijk niet stillen, sterker nog: het zit vol met stoffen (pectine en citroenzuur) die ervoor zorgen dat je meer trek krijgt.

3. Mueslirepen

Mueslirepen lijken de ideale snacks om je honger te stillen. Toch bevatten mueslirepen veel suiker en weinig proteïnen, waardoor je hongergevoel niet wordt weggenomen. Er bestaat een grote kans dat je na het eten van de reep nog meer trek krijgt. Je kunt gemakkelijk zelf muesli of mueslirepen maken. Zo heb je meer controle over de ingrediënten.

4. Sapjes

Een lekker sapje of smoothie is lekker fris en de ideale manier om genoeg groenten en fruit binnen te krijgen. Naast de hoeveelheid groenten en fruit, zitten er ook veel fruitsuikers in. Het zorgt dan wel voor een snelle oppepper; je lichaam heeft daarna nog meer behoefte aan suikers.

Lees ook
Met déze 6 tips wordt langzamer eten snel een gewoonte

5. Magere yoghurt

Magere yoghurt lijkt in eerste instantie een goede keuze als je gezond wilt snacken, maar door gebrek aan vetten wil je juist meer eten. Veel voedingsdeskundigen en diëtisten raden daarom ook aan om bijvoorbeeld kwark of Griekse yoghurt te nemen. De structuur is steviger, waardoor je sneller vol raakt. Je kunt het voedzamer maken met fruit, noten of zaden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NSMBL
Beeld | iStock

M28

Margriet 28 ligt in de winkel! En hij staat volledig in het teken van Frankrijk: van de mooiste badplaatsen tot de lekkerste gerechten, en van Frans icoon Simone Signoret tot DIY brocante. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant