Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is de reden dat je in de winter meer eet (en zó kun je die extra kilo’s voorkomen)

waarom-we-in-de-winter-meer-eten-en-hoe-je-extra-kilos-voorkomt.jpg

Zoek jij in deze koude wintermaanden ook altijd troost in calorierijk voedsel? Je bent niet de enige. Maar hoe kan het dat onze lust naar eten in de winter toeneemt? En hoe voorkom je dat je deze winter tonnetje rond wordt?

Margriet Westerterp, hoogleraar voedselinnameregulatie bij de mens, legt het uit aan Het Laatste Nieuws.

Op peil houden van temperatuur

Dat we met koud weer geneigd zijn om meer te eten, is volgens de hoogleraar absoluut geen fabeltje. In de winter gebruikt ons lichaam nu eenmaal meer energie om onze temperatuur op peil te houden. Wanneer de temperatuur in een ruimte daalt, gebeurt dat ook met de kerntemperatuur van ons lichaam. “Kou geeft ons een oncomfortabel gevoel”, vertelt Westerterp, die verbonden is aan Maastricht University. “Als we extra veel eten, komt er meer warmte vrij die een daling van onze kerntemperatuur tegengaat.”

Automatisch meer eten in de winter

Dat je in de koude wintermaanden meer gaat eten, heeft dus voor een deel te maken met de zogeheten kerntemperatuur van je lichaam. Deze is normaal ongeveer 37 graden. Wanneer je kerntemperatuur oploopt, bijvoorbeeld bij koorts, voelt dat vervelend. Maar ook als het te laag wordt voelt het niet fijn. Om een lage kerntemperatuur te voorkomen, gaan we bijna automatisch meer eten dan ons lichaam eigenlijk nodig heeft.

Lees ook:
Dit eetpatroon kan de kans op een winterdip verkleinen

Lekkernijen van de feestdagen

En dan zijn er natuurlijk nog de feestdagen. Met Sinterklaas en Kerstmis staat het nodige lekkers op tafel en laten we voor even alle remmen los. Toch kom je van die paar dagen veel eten echt niet meteen aan, zo legt Liesbeth van Rossum, hoogleraar en internist-endocrinoloog aan het Erasmus MC, uit. Het probleem zit ‘m meer in het feit dat in de weken (en soms maanden) vóór de feestdagen de supermarkten al vol liggen met ongezonde versnaperingen. We worden dan ook in de laatste maanden van het jaar constant verleid. “Je moet uitzonderlijk beheerst zijn om daar niet voor te zwichten”, aldus van Rossum.

Voorkomen van extra kilo’s

Maar hoe zorg je er nu voor dat je in de wintermaanden niet te veel aankomt? Volgens Westerterp kun je dit het best doen door ervoor te zorgen dat je lichaamstemperatuur niet daalt. Warme kleding en meer lichamelijke activiteiten zijn voor de hand liggende maatregelen, maar de hoogleraar adviseert ook voedingsmiddelen en drankjes waarbij er veel warmte vrijkomt tijdens het verteren. Deze warmte draagt namelijk bij aan het op temperatuur houden van je lichaam.

Eiwitrijke producten

“Bij eiwitrijke maaltijden komt meer warmte vrij dan bij een maaltijd rijk aan vet en koolhydraten”, zo legt Westerterp uit. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn peulvruchten, soja, vis, zuivelproducten en vlees. Daarnaast bevorderen thee (met name groene thee), koffie en rode peper de lichaamstemperatuur direct na de consumptie.

Meer naar buiten

Van Rossum adviseert om wat vaker buiten de kou op te zoeken. “De meeste mensen komen in de winter een stuk minder buiten omdat kou en donker niet echt lonken. Maar uit onderzoek blijkt dat je in de kou meer energie verbrandt”, zegt ze. Probeer dus wat vaker een wandeling te maken in de koude wintermaanden of ga een rondje joggen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant