Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Meer energie in de herfst? 3 tips!

tips-voor-meer-energie-in-de-herfst.png

Door de zon, het buitenleven, vakantie en ontspanning hebben we in de zomer energie voor tien. In het najaar voel je je vaak lustelozer en kom je weer wat kilo’s aan. Wees lief voor je lijf en blijf ook dit najaar wel lekker in je vel!

Als het grootste deel van wat je eet voeding is die het lichaam energie geeft, dan levert dat een hoop brandstof op. Af en toe je lichaam reinigen levert ook extra energie op. Ongezond eten zorgt voor afvalstoffen in het lichaam, maar ook krijg je dagelijks bestrijdingsmiddelen en synthetische chemicaliën (uit cosmetica, kleding, voedingsmiddelen, luchtvervuiling) binnen, die deels worden opgeslagen in het lichaam. Dat klinkt schrikwekkend, en dat is het natuurlijk ook wel, maar ons lichaam is een geolied ‘apparaat’ dat zichzelf goed kan reinigen. Maar (en dit is wel een MAAR met hoofdletters), door de drukte die we vaak hebben – snel of niet gezond eten, stress, werk, gezin – maken we het ons lichaam niet gemakkelijk. Balans is hier het toverwoord, en daarvoor zijn een aantal dingen belangrijk.

Grote schoonmaak

Zoals gezegd: reinigen is belangrijk. Maar hoe pak je dat aan? Je kunt gaan voor Spartaans en behoorlijk radicaal, tot liefdevol voor je lichaam zijn. Je kunt bijvoorbeeld een weekend een sapkuur volgen. Zorg er wel voor dat je dat weekend niets te doen hebt zodat je alleen maar hoeft te relaxen en rusten. Vergeet daarnaast vooral niet te bewegen om de afvalstoffen uit je lijf te helpen (bijvoorbeeld door te wandelen). Voel zelf of zo’n radicale sapkuur geschikt is voor jouw lichaam en zie dit als een omslagpunt om daarna gezonder te eten. Misschien is het zelfs een wake-up call voor je bewustzijn, want bij elke reiniging van je lichaam worden de effecten van ongezonde voeding ineens duidelijk merkbaar. Als je erna meteen weer ongezond eet, is de overgang veel te heftig voor je lijf en zul je bovendien meer aankomen.

Algen als ontgifters

Detox-coach Jacqueline van Lieshout heeft een programma van 28 dagen waarin je bepaalde voedingsmiddelen, die belastend zijn voor het lichaam, laat staan. Zoals producten met gluten en koemelk. Je drinkt veel water, eet veel groente en houdt voor langere tijd meer energie over. Gezondheidscoach Jesse van der Velde geeft op zijn website en in zijn boek tips voor meer energie en gezonde voeding. Zodat je gemakkelijker een blijvende gezonde levensstijl kunt opbouwen, in plaats van een incidentele ontgiftingskuur te doen. Er zijn ook natuurlijke ontgifters die je aan je voeding kunt toevoegen zoals knoflook, koriander (een gezonde detoxer die ook nog eens veel vitaminen en mineralen bevat), water om afvalstoffen af te voeren en de superfoods chlorella en spirulina. Deze groene algen binden zich aan zware metalen in je lichaam, die zo je lijf via de spijsvertering kunnen verlaten. Bouw het geleidelijk op als je deze supplementen gaat gebruiken, want ze zijn behoorlijk krachtig. Bijvoorbeeld 3 gram per dag voor de eerste weken en in de maanden erna langzaam wat meer.

Stop met bankhangen

Wanneer je moe bent is niets zo lekker als op de bank ploffen voor de tv, maar een wandeling in de buitenlucht of een stuk fietsen geeft stiekem veel meer energie. Bij sport, fitness of een andere vorm van beweging kan de activiteit van de stofwisseling en de warmteproductie binnen de spiercellen meer dan twintig keer zo sterk worden als in rust. Dit kan de stofwisseling tien keer versterken. De bloedsomloop in de spieren verbetert en daardoor komt de zuurstof sneller waar het moet zijn. Ook maken de hersenen meer endorfinen aan, stofjes die je een goed gevoel geven. Wanneer je drie tot vijf dagen twintig tot dertig minuten beweegt, zul je al heel snel extra energie hebben en val je gemakkelijker af. Afhankelijk van je doelstelling hoef je jezelf echt niet helemaal uit te putten. Uit Australisch onderzoek is gebleken dat mensen die elke dag een half uur wandelen of fietsen met af en toe een kleine pauze, na een jaar even fit zijn als mensen die onafgebroken hardlopen of snelwandelen.

Nietsdoen is gezond

Stress in het lichaam vertaalt zich ook naar afvalstoffen. Die worden vastgezet in de spieren, gewrichten en het bindweefsel (o.a. in vet). Geef jezelf dus de ruimte voor de nodige rust en ontspanning. Zonder schuldgevoel! Want zoals de Engelse schrijver Oscar Wilde al zei: “Nietsdoen is het moeilijkste wat er is. Het is het moeilijkste én het slimste wat je kunt doen.” Iedereen heeft nou eenmaal een break nodig, tijd om niets te doen. We verwachten veel van onszelf en zonder een periode waarin we kunnen opladen, raken we leeg.

Meer weten?
– Sapkuren bijvoorbeeld via sapmeesters.nl.
– Inspiratie voor voeding, beweging en levensstijl van gezondheidscoach.
– Jesse van der Velde, jessevandervelde.com en zijn boek ‘Voor altijd jong’ (uitgeverij Unieboek/Het Spectrum).
‘In 28 dagen van gifbelt naar tempel’ van detox-coach Jacqueline van Lieshout (Uitgeverij Ankh-Hermes) of zie haar website detoxcoach.nl voor informatie en cursussen.

lieflijf Dit artikel is afkomstig uit de body & mind special van Lieflijf najaar 2013. 

Ook interessant