Gezondheid

Onderzoek: een uitgebreid ontbijt helpt om meer calorieën te verbranden

onderzoek-een-uitgebreid-ontbijt-helpt-om-meer-calorieen-te-verbranden.jpg

Krijg jij ’s ochtends echt geen hap door je keel en sla je het ontbijt regelmatig over? Misschien is het tóch wel verstandig om iets te eten als je net je bed uit bent, vooral als je graag wat wilt afvallen. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat een groot en uitgebreid ontbijt je lichaam helpt om die dag meer calorieën te verbranden.

Je grootste maaltijd aan het begin van de dag eten in plaats van als diner zou zelfs de kans op een hoge bloeddruk of obesitas kunnen verminderen.

Meer calorieën verbranden

Uit nieuw Duits onderzoek blijkt dat je lichaam tot wel tweeënhalf keer meer calorieën verbrandt op één dag als je ’s ochtends een groot en calorierijk ontbijt eet. Dit komt waarschijnlijk door iets dat bekend staat als Diet-induced thermogenesis ofwel DIT. Dat is het systeem in ons lichaam dat ervoor zorgt dat je lichaam energie verbruikt bij het eten en verteren van voedsel. Als je een groter ontbijt eet, start je lichaam daar dus al eerder mee. Vervolgens blijft het de rest van de dag harder werken.

Lees ook: Wat? Het overslaan van je ontbijt vergroot volgens onderzoek het risico op diabetes

Minder zin in snoep

Er is nog een voordeel van een stevig ontbijt als je kilo’s kwijt wilt. Als je goed ontbijt heb je namelijk de hele dag een stuk minder zin in suiker, omdat je bloedsuikerspiegel minder schommelt. Daardoor heb je vaak ook de rest van de dag een stuk minder honger. De onderzoekers raden dan ook aan om een groter ontbijt eten, en dan een kleinere maaltijd in de avond. Dit zou overgewicht kunnen voorkomen, en daarmee zorgen voor minder kans op diabetes type 2 of hart- en vaatziekten.

Een stevig ontbijt

Maar waar bestaat zo’n stevig ontbijt dan uit? Het is volgens de onderzoekers vooral belangrijk dat er verschillende soorten voedingsstoffen in zo’n maaltijd zitten. Zorg er voor dat jouw ontbijtje koolhydraten, vetten én eiwitten bevat. Voorbeelden daarvan zijn havermout met fruit en noten, of toast met avocado en een gekookt ei.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Metro UK, JCEM, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant