Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Meer bewegen zonder te gaan sporten: het kan met deze 16 tips

meer-bewegen-zonder-sporten-het-kan-met-deze-10-tips.jpg

Ons lichaam is er eigenlijk niet voor gemaakt om vijf dagen in de week stil te zitten achter ons bureau, om vervolgens drie keer per week helemaal afgebeuld te worden in de sportschool. Het is makkelijker én gezonder om beweging in je dagelijkse routine te verwerken.

Zo deden onze voorouders dat ook al. Met deze tips is bewegen zonder sporten een eitje.

Bewegen zonder sporten

Ons leven is aanzienlijk makkelijker geworden dan dat van onze voorouders, maar hierdoor hebben we ook een stuk minder beweging. Jagen en verzamelen hoeven we allang niet meer, maar tegenwoordig kun je zelfs boodschappen naar je deur laten brengen. Het huishouden wordt gedaan door apparaten, en we pakken voor de kleinste afstanden al de auto. Dat betekent dat beweging geen onderdeel van onze routine meer is.

Dertig minuten per dag

Als je dan ook nog eens een hekel hebt aan sporten, is de kans groot dat je te weinig beweging krijgt. Tijd om daar verandering in te brengen. Want wist je dat slechts dertig minuten beweging per dag de kans op hart- en vaatzieken al aanzienlijk verlaagt? Met de volgende tips krijg je dagelijks ongemerkt een stuk meer beweging.

1. Lopen en fietsen

Een makkelijke manier om aan je dagelijkse beweging te komen is door kleine afstanden lopend of met de fiets af te leggen. Ga bijvoorbeeld lopend naar het station, of stap een halte eerder uit en loop het laatste stukje naar je bestemming. Ga je met de auto, dan kun je iets verderop parkeren en het laatste stuk lopen. Als het mogelijk is, kun je zelfs naar je werk fietsen (dat is ook meteen een stuk milieubewuster!). Werk je op dit moment thuis? Dan kun je bijvoorbeeld voor of na werktijd een wandeling maken of stukje fietsen, zoals je normaal ook zou doen van en naar je werk.

2. De trap nemen

Eerlijk is eerlijk, we zijn best een beetje lui geworden en stappen vaak automatisch de lift in als die aanwezig is. Maar de trap is een veel gezondere optie. Je traint je been- en bilspieren tijdens het traplopen én het brengt je hartslag omhoog. Als je er een schepje bovenop wilt doen, kun je telkens een trede overslaan of de trap oprennen.

3. Gedraag je als een roker

Natuurlijk raden we je niet aan om te starten met roken; we weten dat dat niet gezond is. Maar zonder dat je er echt bij stil staat, krijgen die rokers wel meer beweging dan wij. Ze gaan meerdere keren per dag naar buiten om een sigaretje te roken, waardoor ze flink wat extra stappen zetten. Ga de volgende keer dus lekker mee naar buiten met je collega of vriend(in) die rookt. Alleen steek je dan geen sigaret op, maar strek je alleen even je benen door een blokje om te gaan. Hup, weer wat extra beweging in the pocket.

4. Auto wassen

Het is een fantastische uitvinding, de autowasstraat, maar je kunt toch echt beter zelf met een emmertje en een spons aan de slag gaan. Tijdens het schrobben kom je voor een groot deel aan je dagelijkse beweging en je houdt er ook nog een blinkende auto aan over.

5. Dansen

Dansen is niet alleen leuk, maar ook ontzettend goed voor je. Zet in de avond een muziekje aan en ga helemaal los. Net alsof je in een club of op een feestje staat, maar dan coronaproof! Of las een danspauze in tijdens saaie huishoudelijke klusjes als stoffen en de ramen zemen.

6. Wandelpauze

Op het werk verplaatsen we ons vaak van ons bureau naar de tafel om te gaan lunchen. Maar je kunt je boterham ook eten tijdens een wandeling van een halfuur. Dat is goed voor je lichaam en ook nog eens heel verfrissend. Ook handig tijdens het thuiswerken, zodat je ook meteen wat frisse lucht krijgt.

7. Actief Netflixen

Ben je helemaal verslaafd aan een bepaalde en serie en kun je niet stoppen met kijken? Gebruik deze tijd dan nuttig en doe wat oefeningen die je kunt doen terwijl je op de bank ligt of zit. Of jog een tijdje op je plek voor de televisie.

Lees ook: Déze tien voedingsmiddelen versnellen je stofwisseling (en helpen met afvallen)

8. Wachtmomenten

Zet alle wachtmomenten vanaf nu nuttig in en beweeg erbij. Sta je in de telefonische wachtrij van de Belastingdienst, wacht je tot je water kookt of tot je haarverf is ingetrokken? Doe een paar squats, sta een paar keer op je tenen, jog op je plek. Hoezo, verspilde tijd?

9. Lopend bellen

Als jij al snel drie kwartier met je beste vriendin aan de lijn hangt, breng deze tijd dan lopend in plaats van zittend door. Drie kwartier lang hetzelfde rondje door je huis lopen klinkt misschien stom, maar toch: het is weer drie kwartier extra bewegen, zonder dat je echt hoeft te sporten.

10. Winkelmandjes

In coronatijd is deze tip misschien niet zo handig, maar onthoud ‘m vast voor een later moment. Pak dan tijdens het boodschappen doen geen winkelwagen, maar twee mandjes. Als je veel nodig hebt wordt dit al snel een zware work-out waar de gewichten in de sportschool niet tegenop kunnen.

11. De hond uitlaten

Zie de hond uitlaten niet als een vervelend klusje waarbij je chagrijnig in de regen staat te wachten tot hij of zij z’n behoefte heeft gedaan, maar zie het als een mooi moment om je dertig minuten beweging te krijgen. Je hond zal je dankbaar zijn.

12. Spreek af voor een coffee to go

Lekker met vriendinnen een kop koffie of thee drinken in een cafeetje? Heel gezellig, maar natuurlijk wél iets waarbij je voornamelijk zit. Spreek in plaats daarvan eens af voor een coffee to go. Nog eens coronaproof ook! Dan neem je het drankje mee en drink je deze op tijdens een wandeling door bijvoorbeeld een park. Nét zo gezellig als zittend koffie drinken, alleen zet je op deze manier ook nog eens een stuk meer stappen. Mooi meegenomen, toch?

13. Naar audio luisteren

Vervang je lievelingsboek voor een audioboek of podcast. Hierdoor kun je met je koptelefoon op of met je oortjes in gaan wandelen, fietsen óf schoonmaken. Voor je het weet ben je een half uur onderweg met bewegen, zonder dat je écht aan het sporten bent.

14. Iets pakken, maar dan anders

Moet je iets pakken uit een kast maar kun je er net niet bij? Probeer je dan eerst helemaal te strekken voordat je dat ene trapje erbij pakt. Als iets helemaal onderaan ligt zorg er dan voor dat je door je hurken zakt met een rechte rug in plaats van er met een holle rug naar te grijpen. Lekker rekken en strekken hoort natuurlijk ook bij sporten.

15. Fitness tussen de lakens

Heb je een leuke partner thuis? Duik dan tussen de lakens: met zoenen en seks verbrand je namelijk ook superveel calorieën. En je krijgt er ook nog eens een flink aantal knuffel- en gelukshormonen van, dus ook mentaal krijg je een oppepper.

16. Tuinieren

Ga met mooi weer lekker de tuin in. Als je daarnaast nog je eigen groenten verbouwt heb je niet alleen veel lichaamsbeweging; na afloop kun je ook nog eens genieten van verse groenten uit eigen tuin. Ook een goede manier op te bewegen zonder sporten, toch?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Mens en gezondheid, Manners, soChicken
Beeld | iStock

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant