Gezondheid

Mediterraan dieet blijkt het beste dieet voor je darmen

mediterraan-dieet-blijkt-het-beste-dieet-voor-je-darmen.jpg

Aan het begin van dit jaar werd de mediterrane eetstijl al verkozen tot het állergezondste eetpatroon vooral omdat het zo makkelijk vol te houden is. Nu blijkt uit nieuw onderzoek dat onze darmen ook enorm veel baat hebben bij een mediterraan dieet, en dat het de darmflora zelfs kan verbeteren.

Vooral ouderen lijken veel voordelen te merken van een mediterrane eetstijl, waarbij je onder andere veel groente, fruit, vis en noten mag eten.

Diversiteit aan bacteriën

Voor gezonde darmen is het belangrijk dat je een hoop verschillende (goede) bacteriën in je darmen hebt. Deze bacteriën die in onze darmen wonen, zogenaamde microben, zijn heel belangrijk voor onze algehele gezondheid. Ze zorgen niet alleen voor een goede spijsvertering, maar helpen ook om je immuunsysteem te signaleren wanneer het in actie moet komen tegen ziekteverwekkers die het lichaam willen binnendringen. Vooral bij ouderen of zieken neemt deze bacteriediversiteit vaak af, waardoor ze zwakker worden en gevoeliger zijn voor ziekmakende bacteriën of virussen.   

Lees ook: Dít dieet is opnieuw verkozen tot gezondste eetpatroon

Veel gezondheidsvoordelen

Bij het onderzoek werd één groep ouderen gevraagd om een mediterraan dieet te volgen. Een andere groep 65+-ers werd gevraagd om geen wijzigingen aan te brengen in hun dieet. De ouderen die een jaar lang een mediterraan dieet volgden, hadden duidelijk meer microben in hun darmen dan de ouderen die hun normale dieet volgden. De personen met betere bacteriediversiteit in de dikke darm merken naast een verbetering in de stoelgang ook veel andere gezondheidsvoordelen. Zo konden ze sneller lopen en hadden ze meer kracht in hun handen. Ook merkten ze dat veel cognitieve functies, zoals geheugen, taalvaardigheid en concentratie, verbeterden. Ook hadden ze minder last van chronische ontstekingen.

Veel vezels en vitamines

Dit dieet werkt waarschijnlijk zo positief voor onze darmen, omdat er maar weinig suikers en rood vlees gegeten wordt. Hoewel vlees wel veel ijzer bevat, kan te veel vlees zorgen voor ontstekingen in de darmen en obstipatie. Dit zijn problemen waar veel ouderen met een ‘gewoon’ dieet regelmatig last van hebben. Omdat er veel groente en fruit gegeten wordt bij een mediterrane levensstijl, zitten er veel voedingsvezels in de voeding. Dat zorgt voor een meer regelmatige stoelgang, waardoor ziekteverwekkers minder kans krijgen. Ook zit er veel vitamine C, B6, ijzer en magnesium in de voedingsmiddelen. Dat is goed voor zowel de fysieke als mentale gezondheid.

Richtlijnen

Denk je dat dit dieet ook wel wat voor jou is? Voor een mediterrane levensstijl moet je de volgende richtlijnen ongeveer aanhouden:

  • Eet elke dag minimaal vijf porties groenten of fruit
  • Kies vooral voor magere eiwitten, zoals mager vlees (bijv. gevogelte), vis (bijv. zalm of tonijn), of eieren
  • Beperk het eten van producten met veel suiker of vet. De enige soort olie die aangeraden wordt is olijfolie
  • Zorg dat je maaltijden zetmeelrijke koolhydraten bevat, zoals aardappelen, rijst, pasta of brood en kies voor volkoren varianten
  • Eet genoeg zuivelproducten (zoals kaas of yoghurt) voor eiwitten en calcium, maar drink niet té veel melk

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | WebMD, The Conversation
Beeld | iStock

Ook interessant