Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Een goed metabolisme? Zó reken je het uit

metabolisme.jpg

Sommige mensen komen veel sneller aan dan andere mensen. Of kunnen juist weer veel meer eten dan anderen, zonder meteen aan te komen. Dat heeft alles te maken met je metabolisme, oftewel de manier en snelheid waarop ons lichaam calorieën omzet in energie. Benieuwd naar jouw metabolisme? Je kunt het heel makkelijk uitrekenen.

Wat is (basaal)metabolisme precies?

Je metabolisme, of ook wel stofwisseling, zijn alle biochemische processen die plaatsvinden in cellen en organismen. Hierbij zet het lichaam voedingsstoffen om in energie. Het versnellen van je metabolisme leidt tot een hogere calorieverbranding, waardoor het bijvoorbeeld makkelijker is om af te vallen en slank te blijven. Jouw energieverbruik bestaat uit verschillende delen: je energie in rust (je basaal metabolisme) en je verbruik door beweging zoals sport, werk of het huishouden doen. In combinatie met je leeftijd, geslacht, gewicht en je spiermassa bepalen deze factoren jouw basaal metabolisme, oftewel hoe hoog je metabolisme in rust is.

Lees ook: Zó geef je je metabolisme een boost

Zo reken je het uit

De hoogte van jouw basaal metabolisme laat dus zien hoeveel energie je nodig hebt om je lichaam te laten functioneren in rust. De energie die je onder andere nodig hebt om te gaan slapen, om je darmen, je hart en je longen te laten werken of voor je spijsvertering. Maar hoe reken je dit nou uit met een gemiddelde, inactieve levensstijl of actieve levensstijl? Een formule die je daarvoor gemakkelijk kunt gebruiken, is de Harris-Benedict formule. Vul je leeftijd, lengte en gewicht in en de formule geeft vervolgens een hele goede schatting van jouw energieverbruik in rust.

  • Voor mannen geldt de volgende formule: 66 + (13.7 x gewicht in kilogram) + (5 x lengte in centimeters) – (6.8 x je leeftijd in jaar).
  • Voor vrouwen is de formule net iets anders: 655 + (9.6 x gewicht in kilogram) + (1.8 x lengte in centimeters) – (4.7 x je leeftijd in jaar).

Actief of niet?

Stel je weegt als vrouw 70 kilogram bij een lengte van 1.75 en je bent 35 jaar, dan kom je dus op 1477 kcal. Je bent natuurlijk niet de hele tijd in standje: rust. Je hebt ook energie nodig voor het uitlaten van je hond, je werk, sporten of je hobby’s. Als je niet veel beweegt voor je werk en ook niet sport, vermenigvuldig je jouw rustverbruik met 1.2. Kijkend naar het voorbeeld hierboven, dan is je totale verbruik: 1477 x 1.2 = 1773 kcal.

Ben je best wel actief, wandel of fiets je regelmatig en heb je een baan waarbij je niet de hele dag achter een bureau zit, maar in beweging bent, dan is de factor 1.375. Als je actief bent en vier dagen per week wandelt of fietst, dan is de factor 1.55. Ben je dagelijks in de tuin aan het werk of met de hond aan het wandelen, vermenigvuldig dan met 1.725. En ben je altijd in de weer, kun je niet stilzitten en veel aan het sporten dan is de factor 1.9.

Lees ook: Déze tien voedingsmiddelen versnellen je stofwisseling (en helpen met afvallen)

Nieuw onderzoek

Er wordt vaak gedacht dat je metabolisme vanaf je dertigste vertraagt. Hierdoor zou je naar mate je ouder wordt makkelijker een paar kilo’s aankomen. Toch blijkt dat uit nieuw onderzoek niet te kloppen. Je stofwisseling vertraagt namelijk pas op veel latere leeftijd, en blijft de rest van de tijd stabiel. 

Bron | Womenshealthmag 
Beeld | Getty Images 

Ook interessant