Gezondheid

Dít zijn de gezondheidsvoordelen van mango

is-mango-gezond.jpg

Wist je dat mango na banaan de populairste tropische vrucht is ter wereld? Niet zo verrassend natuurlijk, want de vrucht is heerlijk zoet en ook eens te gebruiken op veel verschillende manieren. Maar hoe gezond is een mango eigenlijk?

En hoe zit dat nou met de schil, is die giftig of toch niet?

Voedingswaarde mango

Om uit te zoeken hoe gezond een mango is, kijken we eerst naar de voedingswaarde. Door het zoete vruchtvlees bevat de mango wel wat meer calorieën en suikers dan de gemiddelde andere vrucht, maar minder dan bijvoorbeeld druiven of banaan. Een hele mango van zo’n 280 gram bevat volgens het Voedingscentrum de volgende voedingswaarden:

  • Calorieën: 185 kcal
  • Vet: 0,6 gram (0 gram verzadigd)
  • Koolhydraten:  40 g
  • Waarvan suikers: 38,9 g
  • Vezels: 4,5g
  • Eiwitten: 1,7g

Ook zit een mango boordevol vitamine C: als je 280 gram mango eet heb je meer dan honderd procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Ook zit er veel vitamine A in mango, net als redelijke hoeveelheden vitamine E en K, foliumzuur, koper, magnesium en kalium. Er zitten dus heel wat goede voedingsstoffen in een mango. Maar welke gezondheidsvoordelen heeft de mango precies voor ons lichaam?

Lees ook: Met dit handige trucje wordt je mango sneller rijp

Goed voor immuunsysteem

Mango zit vol goede vitaminen die je immuunsysteem een boost geven. Één mango geeft je meer dan genoeg vitamine C voor een hele dag, wat je lichaam helpt om meer witte bloedcellen aan te maken die tegen ziektekiemen kunnen vechten. Ook helpt vitamine C om je huid sneller te herstellen bij wondjes of infecties. Vitamine A is ook een essentiële voedingsstof voor een immuunsysteem. De aanwezige vitamine K, vitamine E en verschillende B-vitaminen helpen je lichaam om bacteriën beter af te weren.

Voedingsvezels

In een mango zitten erg veel voedingsvezels, die je lichaam helpen bij de vertering van eten en je stoelgang verbeteren. In 2018 bleek uit onderzoek dat mensen die last hadden van chronische verstopping al na vier weken merkten dat ze minder klachten hadden wanneer ze regelmatig mango aten. Ook helpen de vezels de bacteriën in de darmen gezond te houden, wat een positieve uitwerking heeft op de stoelgang.

Goed voor huid en haar

Vitamine C helpt niet alleen je immuunsysteem, maar zorgt er ook voor dat je lichaam genoeg collageen aanmaakt. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat jouw huid en haar zo mooi soepel zijn, en helpt tegen rimpels in je gezicht. Vitamine A zorgt er daarnaast voor dat je huid enigszins beschermd is tegen de zon, en je hoofdhuid niet uitdroogt.

Kalium en magnesium

Mango is rijk aan kalium en magnesium, mineralen die er voor zorgen dat je hart- en bloedvaten gezond blijven. Kalium helpt bij het reguleren van je bloeddruk, en zorgt er zo voor dat de kans op een te hoge bloeddruk kleiner wordt. Magnesium in de mango helpt je bloedvaten ontspannen en je hartslag verlagen, waardoor ook de bloeddruk lager blijft.

Giftige schil van mango

Heel wat gezondheidsvoordelen dus, maar de schil van de mango kun je beter laten staan. Misschien heb je al wel eens gehoord dat de groen-rood-gele schil van deze vrucht giftig kan zijn, maar is dat ook echt zo? Gelukkig lijkt het voor de meeste mensen wel mee te vallen. De schil smaakt bitter, kan hard zijn en is gewoon niet erg lekker, en wordt daarom meestal niet gegeten. Net als de schil van bijvoorbeeld een banaan of sinaasappel: we worden er niet direct ziek van, maar echt smakelijk is het ook niet. Bij een mango is het wel zo dat de schil een chemische stof bevat, genaamd urushiol. Dit stofje zit bijvoorbeeld ook in de plant Gifsumak (dat je misschien wel kent als poison ivy) of giftige eiken. De meeste mensen zullen waarschijnlijk niet ziek worden als ze dat eten, maar toch kan je het beter laten liggen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, ThoughtCo, BBC Good Food, Healthline
Beeld | iStock

Ook interessant