Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Magnesium innemen voor het slapen, werkt dat?

magnesium-innemen-voor-het-slapen.jpg

Een gebroken nacht is niet bepaald een pretje. Zeker als je hier vaak last van hebt, ben je misschien op zoek naar hét wondermiddel. Er zijn tegenwoordig zo veel middeltjes op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo zou onder andere magnesium innemen voor het slapen zorgen voor een betere nachtrust. Maar klopt dat wel?

We zochten het uit. 

Magnesium innemen voor het slapen

Magnesium is geen slaapmiddel, maar het blijkt wel een positieve invloed te hebben op je nachtrust. Dit mineraal heeft namelijk een ontspannende werking op je zenuwstelsel, en wanneer je ontspant kun je makkelijker in slaap vallen. Ook werkt magnesium het stresshormoon cortisol tegen, waardoor de kans op stress, angst en spanningen kleiner is. Een magnesiumtekort kun je dan ook onder andere herkennen aan een hoog stresslevel. En een hoog stresslevel zorgt weer voor een slechte nachtrust. 

Melatonine en magnesium 

Daarnaast kan het innemen van magnesium voor het slapen helpen, omdat dit aanmaak van melatonine (ook wel bekend als het slaaphormoon) ondersteunt. Melatonine wordt in de pijnappelklier, een kleine erwtvormige klier in je hersenen, aangemaakt. En laat magnesium dan net weer van essentieel belang zijn voor een goed werkende pijnappelklier. Dat komt omdat magnesium voor de ontkalking van de pijnappelklier zorgt. Je kunt een magnesiumtekort dus ook herkennen aan een verstoorde melatonineproductie, waardoor je slecht slaapt. 

Magnesiumtekort

Voor volwassen vrouwen geldt een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van ongeveer 300 milligram magnesium. Voor mannen is dit 350 milligram. Hoewel niet iedereen die aanbevolen hoeveelheid dagelijks uit voeding binnenkrijgt, komen acute klachten door een tekort niet vaak voor. Het is vaak lastig om een magnesiumtekort vast te stellen. 

Magnesiumsupplementen

Hoewel de titel ‘wondermiddel’ iets te veel van het goede is, kan magnesium innemen voor het slapen wel degelijk helpen voor een betere nachtrust, doordat het je helpt ontspannen en je vermoeider kan maken. Je kunt hiervoor magnesiumsupplementen slikken.

Let wel op dat de naam van het supplement eindigt op ‘aat’, bijvoorbeeld magnesium-citraat of magnesium-malaat. Een andere vorm zoals magnesium-oxide bevat niet de actieve stof die je nodig hebt voor een verbeterde nachtrust. Je lichaam heeft tijd nodig om het magnesium af te breken, daarom kun je de supplementen het beste twee uur voor het slapen innemen. 

Magnesiumolie

Je kunt in plaats van supplementen ook magnesiumolie gebruiken. Dit moet je opsmeren en nooit oraal innemen. Smeer ongeveer een uur voordat je naar bed gaat een paar druppels van de olie op je huid voor het beste effect.

Lees ook:
Van stress tot spierpijn: voor déze dingen kun je magnesiumolie gebruiken

Magnesium in voeding 

Naast supplementen en olie zit magnesium ook in diverse voedingsmiddelen, namelijk: volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, vlees, melk en melkproducten, noten en groente. Ook kun je via water magnesium binnenkrijgen. 

Magnesiumoverschot

Een magnesiumoverschot via voedingsmiddelen is vrijwel onmogelijk. Je kunt wel een overschot binnenkrijgen door het bijslikken van magnesium. Om dit te voorkomen bestaat er een aanvaardbare bovengrens van 250 milligram per dag. Krijg je toch een teveel aan magnesium binnen? Dan kun je last krijgen van darmklachten zoals diarree. 

Bron | Slaapstart, A.vogel, het Voedingscentrum, Zorgwijzer
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant