Gezondheid

Maaltijd overslaan? Dít is wat het doet met je lichaam

maaltijd-overslaan-dit-is-wat-het-doet-met-je-lichaam.jpg

Je hebt geen boodschappen in huis, je wordt opgeslokt door werk of je bent druk met je kinderen. Even de rust nemen om een maaltijd te nemen schiet er weleens bij in. Een maaltijd overslaan kan geen kwaad, denk je misschien… Maar wat voor effecten heeft dit eigenlijk voor je lichaam?

Een maaltijd overslaan is een stuk ongezonder dan je denkt. Wij zetten de gevolgen even op een rijtje.

Glucoseniveau daalt

In principe is er de eerste zes uur nadat je iets hebt gegeten niets aan de hand. In je lichaam wordt glycogeen omgezet in glucose waar je je energie uit haalt. 25 procent daarvan wordt gebruikt voor je hersenen, de rest gaat naar je spieren en rode bloedcellen. Na zes uur raakt de glycogeen echter op. Je glucoseniveau daalt, waardoor je je moeilijker kunt concentreren. Daarnaast kan een daling van het glucoseniveau je een heel slecht humeur bezorgen – dit wordt ook wel hangry genoemd.

Moe en traag

Doordat je onvoldoende eet, kun je je licht in je hoofd gaan voelen. Je voelt je slap en futloos. De oorzaak komt door de lage bloedsuikerspiegel waardoor er te weinig glucose naar je hersenen gaat. Als de hersenen onvoldoende energie krijgen, geven ze het lichaam een signaal dat het tijd is om dingen stil te leggen en gaat het in pauzestand. Je lichaam leeft op brandstof en energie, dus wanneer je dit niet binnen hebt gekregen, raak je vermoeid. Wanneer je weer iets eet, merk je vanzelf dat je lichaam weer op gang gaat komen en energie krijgt.

Op lange termijn

Er wordt vaak gedacht dat wanneer je een maaltijd overslaat, je sneller afvalt. Dit is echter een fabel. Natuurlijk eet je minder calorieën, maar de kans is groter dat je later trek krijgt in ongezond eten. Dit kan leiden tot het jojo-effect, het gevaarlijke van veel diëten. De basisstofwisseling – de manier waarop je lichaam calorieën verbrandt om goed te kunnen functioneren – kan in de war raken. Je lichaam wordt zuinig met de voedingsstoffen die aanwezig zijn en daardoor worden calorieën minder efficiënt verbrand. Ook slaat het hongerhormoon toe als je een maaltijd overslaat. Je lichaam produceert mogelijk minder leptine – een hormoon dat eetlust onderdrukt – waardoor er een kans bestaat dat je gaat overeten. Onderzoek wijst uit dat als je vroeg in de ochtend proteïnes eet, je overdag minder zal verlangen naar (ongezond) eten.

Conclusie: beter geen maaltijd overslaan

Je lichaam leeft op brandstof en energie, daarom is het van belang om geen maaltijden over te slaan. Natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar let op dat het geen dagelijkse routine wordt. Daar is eten toch veel te lekker voor? Als het vaker gebeurt, kan dat een negatieve invloed hebben op je gezondheid en presteer je uiteindelijk zowel fysiek als mentaal niet op je best.

Bron | Bedrock.nl, Runnersworld.com
Beeld | iStock

M18

Margriet 18 ligt in de winkels, en dit extra nummer staat volledig in het teken van 75 jaar vrijheid. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant