Gezondheid

Dit is hoe je maaltijd invloed heeft op welke tussendoortjes je kiest

maaltijd-invloed-tussendoortje.jpg

Heb jij ’s middags áltijd zin in iets lekkers, zelfs wanneer je al een heerlijke lunch achter de kiezen hebt? Dan zou dat volgens onderzoekers juist kunnen komen door wat jij als lunch gegeten hebt. De maaltijd die je eet blijkt namelijk ook veel invloed te hebben op de tussendoortjes die je later gaat eten.

Het klinkt onlogisch maar is echt zo: als je meer calorieën eet tijdens de lunch, blijk je later in de middag juist meer zin te krijgen in ongezond eten.

Muizen

Wetenschappers van de University of Virginia trekken die conclusie na een experiment met muizen. Eén groep muizen kreeg een passend dieet met het juiste aantal calorieën en vetten voor hun gewicht, een andere groep kreeg een dieet vol vetten en suikers, en met meer calorieën dan ze nodig hadden. En wat bleek? De muizen die maaltijden met méér calorieën aten, wilden tussendoor meer snacks én kozen dan ook nog voor de ongezondste optie.

Lees ook: Dít is waarom we altijd naar junkfood grijpen wanneer we ons vervelen

Dopamine

Dit komt door dopamine, het stofje dat ons een gelukkig gevoel geeft. Als we iets met veel suikers of vet eten, zoals een lekkere brownie of stuk cake, komt er dopamine vrij in onze hersenen. Onze hersenen zijn dól op dopamine, dus blijven ze steeds vragen om zo’n zelfde dopamine kick tussen je maaltijden in. Daardoor kies je na een niet-zo-gezonde lunch, dus ook sneller voor ongezonde snack in de middag. Dat zag je dus ook bij de muizen in het experiment: hun hersenen konden geen genoeg krijgen van de dopamine, en kozen er daarom voor om zoete en vette dingen te eten.

Gezonde lunch

We zeggen nu zéker niet dat je af en toe eens mag kiezen voor een ongezonde lunch of een superlekkere snack. Maar daarmee maak je het jezelf dus wel moeilijker om tussen de maaltijden in niet veel en ongezond te eten. Als jij áltijd last hebt van cravings om vier uur ’s middags, zou je je lichaam dus kunnen helpen door een lunch met minder vetten en suikers te eten. Ideeën nodig voor een gezonde lunch? Kijk dan eens hier: Met déze 8 simpele tips maak je je lunch een stuk gezonder

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Science Direct
Beeld | iStock

Ook interessant