Gezondheid

Maak van je huis een sportschool

sport-thuis.jpg

Regen, kou, wind. En dan is het ook nog donker! Er zijn talloze goede redenen te bedenken om vanavond níet naar de sportschool te gaan. Dan blijf je toch lekker thuis. Daar transformeer je je huiskamer in no time in een minisportzaal.

Je hoeft de deur niet uit en je hebt niet per se fitnessapparaten nodig om je lichaam te trainen. Je eigen huis is perfect voor een volledige work-outsessie. Wat heb je nodig? Een springtouw, de trap, een strandmatje of dikke deken, boeken, een stoel, een bezemsteel of grote paraplu én een leuk muziekje.

Warming-up

Begin met een warming-up om blessures te voorkomen. Ren eerst  in jogtempo de trap vijf keer op en af. Ga daarna vijf minuten lang touwtjespringen en doe tot slot vijf minuten looppas op de plaats.

De trap en het springtouw

De trap is ideaal om je conditie te trainen. Zet een lekker muziekje op en loop de trap in jogtempo op en af. Doe dit tien minuten lang. Houd je dit niet vol? Maak er dan twee keer vijf minuten van met een pauze. Ga na het traplopen nog tien minuten touwtjespringen. Is je conditie nog niet goed genoeg? Geen nood, doe de eerste dagen elk onderdeel gewoon wat korter. Je zult merken dat je conditie steeds beter wordt en dat je het langer vol kunt houden.

Strandmatje of dikke deken

Leg de strandmat of deken op de grond en ga erop liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond. Til je lichaam nu omhoog en span je buik- en bilspieren aan terwijl je je schouders en armen op de grond houdt. Houd dit tien tellen vast. Doe dit vijf keer achter elkaar.

Boeken

Gebruik bij je de spieroefeningen voor je rug, biceps, triceps en schouders boeken als gewichten. Neem twee zware exemplaren in je hand. Ga nu rechtop staan met je benen iets uit elkaar en knieën iets gebogen. Houd je armen zijwaarts en haal ze omhoog tot op schouderhoogte. Doe dit vijfmaal tien keer achter elkaar met steeds en korte pauze. Je rug ook trainen? Houd je armen op schouderhoogte en beweeg ze naar elkaar. Doe dit tweemaal tien keer.

Bezemsteel of grote paraplu

Gebruik de bezemsteel als halter en plaats hem in je nek. Ga rechtop staan en houd de bezemsteel vast met je handen. Doe nu de squats (kniebuigingen) om je bil-en beenspieren te trainen. Buig je knieën tot een hoek van negentig graden, houd je rug recht en kom weer langzaam omhoog. Doe dit vijfentwintig keer achter elkaar.

Cooling down

Voor de cooling down zet je een rustig muziekje op. Zet je benen uit elkaar en buig je knieën. Beweeg langzaam een klein beetje op en neer. Ga weer rechtop staan en pak met je linkerhand je rechterschouder vast en trek er een beetje aan. Dit doe je vervolgens ook met je rechterhand en linkerschouder. Ga daarna plat op je matje liggen en trek je linkerknie naar je borst. Doe daarna hetzelfde met je rechterknie. Leg tot slot je onderbenen op een stoel (je blijft op het matje liggen) met je knieën in een hoek van negentig graden. Blijf ongeveer vijftien minuten liggen en ontspan.

Houd je niet van sporten? Schoonmaken helpt ook! Opruimen, ramen lappen, dweilen en stofzuigen doet net zoveel voor je als een uurtje sporten in de sportschool.

>> Kijk hier voor nog meer sporttips!

Ook interessant