Gezondheid

Dít kun je het beste eten wanneer je last hebt van je maag

dit-kun-je-het-beste-eten-wanneer-je-maagklachten-hebt.jpg

Heb je last van je maag na een vette maaltijd, pittige kruiden of om een andere reden? Vervelend, maar gelukkig is er iets aan te doen. Kom van de buikpijn af door je maag en darmen te kalmeren met deze voedingsmiddelen.

Zo voel je je snel weer de oude.

  1. Mint-, kamille- of gemberthee

    Deze theesoorten staan erom bekend te kalmeren; niet alleen je hoofd, maar ook je spieren. Omdat buikpijn voortkomt uit samentrekkende spieren, kan het helpen deze te ontspannen met een lekker kopje thee.

  2. Yoghurt

    Yoghurt bevat goede bacteriën (probiotica) die de darmflora gezond houden en een opgeblazen buik verhelpen.

  3. Appels en bananen

    Deze fruitsoorten zitten vol met het stofje pectine. Dit stofje kalmeert het spijsverteringsstelsel. Vooral bij diarree of buikpijn kunnen ze helpen, maar bij constipatie kun je ze beter laten liggen. Ze helpen de boel namelijk niet echt, ehm, op gang.

  4. Havermout

    Iets wat wél helpt tegen constipatie is havermout. De vezels hierin doen wonderen voor je darmen en houden ze actief.

  5. Papaja

    Deze exotische fruitsoort zit vol enzymen die door de juiste pH-waarde maagzuur stabiliseert. Er liggen in Nederland natuurlijk niet overal papaja’s voor het oprapen, maar fruitsap met papaja-extract helpt ook.

  6. Gember

    Gember helpt niet alleen in theevorm, maar ook in gerechten kan gember helpen om buikpijn en een opgeblazen gevoel te voorkomen. Het verbetert de spijsvertering, waardoor het eten in je maag een stuk beter verwerkt kan worden. Let er wel op dat je niet meer dan 4 gram per dag eet.

Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in de Margriet Gezond Leven special. Bestel ‘m hier.

Bron | Welingelichtekringen
Beeld | iStock

Ook interessant