Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kun je beter gebroken lijnzaad gebruiken of de hele variant?

kun-je-beter-gebroken-lijnzaad-gebruiken-of-de-hele-variant.jpg

Lijnzaad is een veelgebruikt superfood en is afkomstig van de vlasplant. Het smaakt naar noten en zit boordevol voedingsstoffen. Je hebt olie, gebroken of hele zaadjes. Maar welke is nou het beste om te nemen?

Is toch handig om te weten als je een handje door je smoothie, havermoutpap, yoghurt of salade doet.

Gebroken lijnzaad

Lijnzaad bevat veel voedingsstoffen zoals essentiële vetzuren, vezels en anti-oxidanten. Daarnaast bevat het ook cyanogenen. Het menselijk lichaam kan cyanogenen omzetten in de gifstof cyanide, wat ook wel blauwzuur wordt genoemd. Dit kan de ademhaling belemmeren en zelfs een hartstilstand veroorzaken. Er is gelukkig een trucje wat dit kan voorkomen, namelijk gebroken lijnzaad.

De hoeveelheid schadelijke verbindingen (waaronder cyanogenen) die door het lichaam kan worden opgenomen is groter naarmate lijnzaad fijner wordt gemalen. Om deze reden is het verstandig om gebroken lijnzaad te gebruiken in plaats van fijn gemalen. Pas als het gebroken is, kun je de voedingsstoffen beter opnemen.

Lees ook: Geen eieren in huis? Met dít onverwachte ingrediënt wordt je cake alsnog heerlijk luchtig

Zelf malen

In de winkel kun je heel lijnzaad kopen of al in de gemalen vorm. Het lijkt makkelijk om al de gemalen versie te kopen maar let op, er hangt niet alleen een hoger prijskaartje aan, het bederft ook sneller. Dit heeft weer invloed op de gezondheidsvoordelen die dan minder worden. Let hier dus goed op bij de aankoop.

Als je lijnzaadolie gebruikt, speelt de cyanide veel minder. Het blauwzuur dat in lijnzaad voorkomt, blijft in de pul achter bij het persen van de olie. Kleine resten die overblijven vormen geen gevaar bij het nemen van de olie.

Met mate

Lijnzaad maakt je darmen schoon; het beschermt het spijsverteringskanaal door afvalstoffen te verwijderen. Hierdoor wordt de spijsvertering gestimuleerd en wordt deze sneller en beter. Gebruik het met mate en eet maximaal tussen de 15 en (hooguit) 40 gram lijnzaad per dag. Verminder de hoeveelheid lijnzaad als er klachten van verstopping ontstaan. Zorg er ook voor dat je ernaast ook voldoende drinkt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant