Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom lijnen op latere leeftijd slecht kan zijn voor je gezondheid

waarom-lijnen-op-latere-leeftijd-slecht-kan-zijn-margriet.jpg

Tuurlijk, overgewicht is allesbehalve goed voor je gezondheid. Mensen met overgewicht lopen bijvoorbeeld een groter risico op hart- en vaatproblemen en andere gezondheidskwalen. Tóch doe je er goed aan om niet zomaar te gaan lijnen op latere leeftijd: dit kan namelijk verschillende risico’s met zich meebrengen.

Wij leggen je hier uit waarom je voorzichtig moet zijn als je wilt lijnen op latere leeftijd.

Gezondheidsrisico’s van overgewicht

Laten we eerst even vooropstellen dat langdurig overgewicht grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Zo zijn mensen met overgewicht sneller moe bij lichamelijke inspanning en hebben ze ook vaker last van hun gewrichten. Vooral de knieën, rug en heupen slijten sneller als je extra gewicht met je meedraagt. Daarnaast kun je ook last krijgen van klachten als: spataderen, suikerziekte, trombose en aderverkalking. Ook lopen mensen meer risico op hart- en vaatziekten, doordat ze vaak verhoogd cholesterol en een hoge bloeddruk hebben.

Lees ook: Zó kun je volgens een diëtiste het best gezond afvallen na medicijngebruik

Risico’s van lijnen op latere leeftijd

Als je op latere leeftijd met overgewicht kampt en daar iets aan wil doen, dan is dat dus alleen maar goed. Het is echter wel belangrijk dat je nooit zomaar zelf gaat beginnen met lijnen. Vraag altijd eerst om advies en hulp aan je huisarts. Lijnen op latere leeftijd brengt namelijk de volgende risico’s met zich mee:

  • Wanneer je bezig bent met afvallen verlies je niet alleen vet, maar ook vaak wat spieren. Dit zorgt ervoor dat je spierkracht achteruit gaat en dat je meer kans hebt om te vallen. Gelukkig kan krachttraining ervoor zorgen dat je niet te veel spier en kracht verliest tijdens het afvallen.
  • Je botten worden minder sterk tijdens het afvallen en dit vergroot weer de kans op botbreuken. Gelukkig kun je dit deels voorkomen door te blijven bewegen. Kies echter wel voor activiteiten waarbij je je eigen gewicht draagt. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of krachttraining. Zwemmen en fietsen daarentegen zijn juist minder geschikt om je botten sterk te houden, omdat je daar dus niet je eigen gewicht hoeft te dragen.
  • Als je veel minder gaat eten om gewicht te verliezen heb je kans op tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen. Het is dan ook verstandig om gevarieerd te blijven eten en bijvoorbeeld een diëtiste te raadplegen.

Bron | Consumentenbond
Beeld | Getty

Ook interessant