Alflorex Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Leven met het Prikkelbare Darm Syndroom: 5x zó houd je de symptomen onder controle

Zo’n 10% van de Nederlandse bevolking heeft dagelijks last het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Veelvoorkomende symptomen van PDS zijn buikpijn, gasvorming, diarree en obstipatie. Heel vervelend, maar gelukkig is het voor steeds meer mensen mogelijk om de symptomen onder controle te krijgen.

Margriet samen met Alflorex®

Regelmaat en routine zijn daarbij heel belangrijk. We delen vijf tips om de symptomen van PDS onder controle te krijgen.

Wat is PDS?

PDS is een veelvoorkomende aandoening die bij zowel mannen als vrouwen voorkomt. Bij deze aandoening heb je vooral last van buikpijn en een abnormaal ontlastingspatroon. De symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom zijn heel divers en kunnen je leven overhoop gooien. Helaas is er nog geen medicijn die alle klachten laat verdwijnen. Wél zijn er een aantal manieren om de symptomen onder controle te houden. We delen er vijf.

1. Goede en gevarieerde voeding

Als je PDS hebt, ervaar je de klachten vaak na het eten of drinken. Maar hoe kom je nou te weten waar jouw lichaam op reageert? Het FODMAP-dieet is speciaal voor mensen met PDS of coeliakie ontwikkeld. Tijdens dit dieet elimineer je bepaalde voedingsmiddelen die FODMAP's bevatten. Start niet vanuit jezelf met het FODMAP-dieet, maar doe dit onder toezicht van een diëtist of specialistische arts.

De volgende voedingsmiddelen kunnen symptomen van PDS verergeren:

  • Knoflook, ui, paprika, gepureerde tomatensaus
  • Tarwe, rogge, rijst
  • Kikkererwten, linzen, bonen, sojaproducten
  • Melk, kaas, room
  • Appel, perzik, peer, meloen, gedroogd fruit
  • Worst, vleeswaren
  • Light producten
  • Honing

Eten op vaste tijden en rust nemen rondom maaltijden zijn goede gewoonten en kunnen een gunstig effect hebben op je dagelijks leven.

2. Wees voorbereid

Bekijk zaken praktisch en bereid je voor. Neem bijvoorbeeld, als je naar een concert of bioscoop gaat, een stoel aan de buitenkant van een rij, zodat je makkelijk de zaal uit kunt. Ga je naar een restaurant? Bekijk vooraf het menu. Als er maar weinig geschikte gerechten zijn, kun je van tevoren iets eten of iets meenemen in je tas. De soms moeilijke situaties accepteren, kan het leven met PDS makkelijker maken. Wees eerlijk en zeg: “Sorry, maar ik heb een ziekte.”

Als je weet dat je ‘s ochtends wat meer tijd nodig hebt, gun jezelf die tijd dan. Het is niet ongebruikelijk dat mensen voordat ze naar het werk gaan, wat extra tijd nemen.

3. Probeer stress te vermijden

Stress vermijden hoeft niet te betekenen dat je passief moet zijn. Het gaat om bewustwording en op een andere manier leren omgaan met stress. Ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen kunnen waardevolle instrumenten zijn bij het verminderen van stressklachten. Op deze manier is het buikgebied meer ontspannen en ben je je meer bewust van je lichaam. Zorg daarnaast voor voldoende ontspanning en structuur in je leven én maak tijd vrij voor dingen die jou tot rust brengen.

4. Beweeg

Bewegen is ontzettend gezond: lichte tot middelzware sport of beweging heeft al een positief effect op PDS klachten. In principe heeft het maag- en darmstelsel baat bij elk type lichaamsbeweging. Toch geldt bij PDS dat dit bij ieder persoon anders kan zijn. Hieronder vind je een aantal aanbevolen sporten:

  • Wandelen
    Lopen of snelwandelen is minder belastend dan hardlopen. De belangrijkste reden is dat je maag en darmen rustiger blijven tijdens het bewegen.
  • Yoga
    Yoga zorgt voor sterkere en langere spieren, maar geeft je ook de tijd om te ontspannen en je te concentreren op de ademhaling. De bewegingen zijn rustig en beheerst.
  • Fietsen
    Tijdens het fietsen blijft jouw buik grotendeels rustig. De nadruk ligt op het onderste deel van het lichaam en er zijn weinig onverwachte bewegingen waardoor de inwendige organen in beweging komen.
  • Zwemmen
    Zwemmen is een goed alternatief voor hardlopen. Het water maakt de bewegingen minder intens, waardoor je lichaam het beter onder controle heeft. Een goede training kan bestaan uit baantjes zwemmen of oefeningen in het water.

5. Probeer probiotica

Alflorex® is klinisch bewezen ter behandeling van PDS symptomen. Dit medisch hulpmiddel bevat één unieke en gepatenteerde 35624® (bifidobacterium longum) bacteriestam wat symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom vermindert. Navamedic - het bedrijf achter Alflorex® - steunt stichting PDSB, de patiëntenorganisatie voor iedereen met Prikkelbare Darm Syndroom. Over het algemeen wordt aanbevolen om Alflorex® minimaal vier weken in te nemen voordat het effect van de behandeling kan worden beoordeeld, dit verschilt per persoon. In uitzonderlijke gevallen kan het langer duren voordat de klachten afnemen.

Alflorex® is verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Klik hier voor de verkooppunten.

Alflorex Beeld Alflorex
Beeld Alflorex

Ervaar je klachten en wil je weten of je PDS hebt? Doe dan deze online PDS-test. Let op: deze test is geen vervanging van een medisch consult en biedt slechts een indicatie, voor mensen die (nog) geen diagnose hebben. Alleen een arts kan een diagnose stellen. Aan de hand van een aantal vragen krijg je meer informatie over jouw klachten. Neem deze informatie mee wanneer je een afspraak hebt met de huisarts.

*PDS dient door een arts te zijn vastgesteld.

Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

KOAG/KAG nr. 4634-0622-2548

Commerciële redactieGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden