Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze leefstijlfactoren kunnen volgens het RIVM dementie uitstellen of voorkomen

leefstijlfactoren-dementie-voorkomen.jpg

Bij de kans op het krijgen van dementie spelen leeftijd, geslacht en erfelijke factoren een belangrijke rol. Daar kun je zelf dus niets aan doen. Maar volgens een onderzoek van het RIVM blijken er ook een paar beïnvloedbare leefstijlfactoren te zijn die dementie kunnen uitstellen of zelfs voorkomen. We leggen het je uit. 

Van overgewicht tot je sociale contacten: zó kun je zelf de kans op dementie verkleinen. 

Leefstijlfactoren die dementie kunnen uitstellen of voorkomen 

Volgens een literatuuronderzoek van het RIVM zijn er een aantal leefstijlfactoren – waar je dus zelf invloed op hebt – die dementie zouden kunnen uitstellen of zelfs voorkomen. Dat is positief nieuws omdat er nog geen genezing van dementie bestaat en volgens het CBS is dementie de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland. 

Volgens het RIVM kunnen de onderstaande leefstijlfactoren de kans op dementie vergroten. Deze dingen wil je dus (zoveel mogelijk) vermijden: 

  • Roken 
  • Alcoholconsumptie
  • Lichamelijke inactiviteit 
  • Ongezonde voeding 

Daarnaast spelen de onderstaande factoren ook een belangrijke rol:

  • Risicofactoren voor hart- en vaatziekten: verhoogd cholesterol, ernstig overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes type 2
  • Psychosociale factoren: verstoord slaappatroon, weinig sociaal contact, depressie
  • Overige factoren: gehoorverlies, lage opleiding, luchtverontreiniging, traumatische hersenschade 

Lees ook:
10 signalen die kunnen wijzen op beginnende dementie

Het belang van een gezonde leefstijl 

De bovenstaande factoren zijn niet alleen belangrijk voor het uitstellen of voorkomen van dementie, maar veel risicofactoren gelden ook voor bijvoorbeeld kanker en hart- en vaatziekten. Daarom is volgens het RIVM een gezonde leefstijl heel belangrijk. Onder andere door te stoppen met roken, gezond te eten, voldoende te bewegen, overgewicht te verminderen en daarnaast je cognitieve functies te blijven stimuleren en je sociale netwerk te blijven onderhouden, wordt het risico op dementie volgens het RIVM lager. 

Bron | RIVM, Alzheimer Nederland
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant