Gezondheid

Last van obstipatie? Deze 13 laxerende fruitsoorten kun je dan het beste eten

deze-13-soorten-fruit-kun-je-het-beste-eten-als-je-last-hebt-van-obstipatie.jpg

Een verstopping in je darmen, ook wel obstipatie genoemd, is bepaald geen pretje. Gelukkig is er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je stoelgang weer een beetje op gang te krijgen, zoals het eten van bepaalde soorten fruit.

Maar welk fruit werkt nu laxerend? Wij leggen het je uit.

Wat is obstipatie?

Sommige mensen gaan twee keer per dag naar het toilet, andere misschien maar vier keer per week. Dat is hartstikke normaal. Ieder mens heeft nu eenmaal zijn eigen ontlastingspatroon. Maar wanneer het poepen moeilijk gaat, en je minder dan drie keer per week een grote boodschap moet doen, spreken we van verstopping. Een verstopping ontstaat als je poep te lang in de dikke darm blijft zitten. In de dikke darm wordt vocht uit je ontlasting gehaald. Hoe langer je poep in de dikke darm blijft zitten, hoe harder en droger het wordt. Zo’n verstopping wordt ook wel obstipatie genoemd.

Hoe ontstaat obstipatie?

Een verstopping wordt meestal veroorzaakt door ongezonde voeding met te weinig vezels. Ook weinig beweging, overgewicht, een onregelmatig leven en stress kunnen een rol spelen. Daarnaast kan obstipatie ook het gevolg zijn van het gebruik van bepaalde medicijnen. In de meeste gevallen is er geen lichamelijke oorzaak voor een verstopping, maar héél soms komt een verstopping door een ziekte, bijvoorbeeld een traag werkende schildklier of een darmtumor. Dit komt gelukkig maar weinig voor.

Lees ook: Moeilijke stoelgang? Zó kun je constipatie voorkomen

Laxerend fruit

Wanneer je last hebt van een verstopping, is het belangrijk dat je gezond eet, voldoende beweegt, voldoende drinkt én genoeg vezels eet. Voedingsvezels zijn namelijk onmisbaar voor een gezonde spijsvertering en een goede ontlasting. Vezels werken als een spons en houden vocht vast, waardoor de poep zacht blijft. Ook stimuleren ze de darmbeweging. Je kunt je vezels uit volkoren producten en bepaalde groenten halen, maar wist je dat er ook bepaalde fruitsoorten zijn die laxerend werken? Hier een aantal fruitsoorten die goed zijn voor je darmen:

  • Appel
  • Bosbes
  • Banaan
  • Braam
  • Frambozen
  • Blauwe druiven
  • Peer
  • Pruim
  • Gojibes
  • Açaibes
  • Kiwi
  • Avocado
  • Gedroogde rozijnen

Hoeveel fruit per dag?

Het Voedingscentrum raadt aan om niet meer dan twee porties fruit per dag te eten, wat neerkomt op ongeveer 200 gram fruit per dag. Dit in verband met de suikers die ook in fruit zitten. Wil jij graag je stoelgang een handje helpen met laxerend fruit? In dit handige overzicht van de Maag Lever Darm Stichting kun je zien welke fruitsoorten de meeste vezels bevatten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Maag Lever Darm Stichting, Mens en Gezondheid
Beeld | iStock

Ook interessant